Колкото и вярно да ви служи един автомобили, рано или късно идва време за раздяла с него. Това става, когато разходите по неговите ремонти, вече не са по джоба на собственика, още повече, че понякога те са прекалено високи и започват да превишават дори стойността на превозното средство. Най-добрият вариант, разбира се, е продажбата, тъй като така собственикът ще получи някаква сума за него. Това обаче е възможно, ако колата все още е в движение и не представлява опасност за останалите на пътя.
Дори подобен вариант обаче не е особено приятен, тъй като икономическата обстановка става все по-тежка. Светът се бори с недостиг на суровини, причинени от война и пандемия от коронавирус, а това води до повишаване на цените на всички стоки. Сред тях, естествено, са автомобилите, като това важи не само за новите, но и за втората употреба. И в тази ситуацията раздялата с автомобила става все по-трудна, тъй като намирането на негов заместник излиза скъпо.
И все пак пак – какъв е изходът, когато не можете да продадете колата си, тъй като тя е в лошо техническо състояние, но в същото време нямате финансова възможност да я поддържате? Вариантът тук е даване за скрап – утвърдена практика, която може да ви реши редица проблеми. И да ви донесе и пари, без да се налага да губите ценно време.
В случая освен на себе си, собственикът помага и на екологията, защото рециклирането на бракувания автомобил позволява да се ползва повторно суровина, което спестява на природата копаенето на тежки метали, например. А това не е маловажно, след като светът и по-специално автомобилната индустрия са поели път на електрификация, която ще доведе до пълна забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
За съжаление, у нас все още бракуването на стар автомобил, не носи ползи при придобиване на нов, както е в много държави в Европа. Там, например, получавате допълнителен бонус при покупка на нова електрическа кола. И все пак даването за скрап на ръждясалата ви кола може да ви разреши много проблеми, стига да изберете правилната компания, на която да се доверите в случая.
Как се случват нещата? Първо, винаги имате вариант да спрете автомобила си от движение, докато съберете пари, за да го ремонтирате. Това става лесно – отивате в КАТ и подавате заявление, че искате да спрете колата си от движение. След като отстраните повредите, по обратния ред я пускате в движение, но преди това трябва да минете технически преглед, да сключите застраховка „Гражданска отговорност“ и да платите дължимите данъци. Да, докато колата е спряна от движение дължите местни данъци за нея.
Втората възможност е да я дадете за скрап, като пак дължите данъци, които трябва да платите. Те трябва да бъдат платени в определен срок. Преди това обаче трябва да дерегистрирате своето МПС. Отивате с номерата в КАТ и декларирате причината, поради която снемате колата от отчет. Съответно, предоставяте документ, че автомобилът е предаден за разкомпллектоване, тоест за рециклиране.
Когато предадете колата си за бракуване за скрап, трябва да получите удостоверение за дерегистрация на колата, с което в 14-дневен срок трябва да идете в КАТ, където с него да предадете номерата. Тогава колата се снема от отчет и Вие вече не дължите за нея никакви местни данъци и такси. Единственото, което ще Ви се начисли в Общината е местният данък до деня, в който е предадена за рециклиране.
Така стигаме и до най-важния въпрос, а имено – финансовия. Колко ще Ви струва да бракувате колата? „Екометал инженеринг“ ЕООД осигурява безплатен транспорт, тоест идва и взима автомобила от посочено от собственика място, плаща в брой и на всичко отгоре работи в събота и неделя от 8 до 20 часа. Това означава, че собственикът единствено трябва да се обави по телефона, а всички разходи са за сметка на компанията, която изкупува неговото превозно средство.
И накрая – вече не е нужно дадена за скрап кола да се отписва от данъчното. След като е дерегистрирана от КАТ, тя автоматично се снема от отчет в Общината, съответно – в териториалното данъчно и собственикът вече не дължите никакви данъци за нея.
Какво още трябва да знаете? „Екометал инженеринг“ ЕООД работи в цялата страна и разполага с изключително модерен завод за премахване на железни детайли и малки елементи от шлака, а също така и с най-модерната в Източна Европа шредерна инсталация за преработка на излезли от употреба автомобили за скрап и метални отпадъци Metso Lindemann ZZ.
Компанията разполага и единствената в България инсталация за преработка на маслени филтри и инсталация за преработка на всякакъв вид излезли от употреба автомобилни гуми. И се е справила успешно с преработката на над 110 000 стари автомобила.