Всеизвестно е, че по време на летните жеги автомобилите с по-светли цветове на каросерията и интериора са нагряват по-малко от тъмните. Но наистина ли има толкова голяма разлика, че да се избират колите и по този показател в зависимост от това в какъв район ще се използват?
Поредното изследване е на инженери от американско издание на Consumer Reports на Auto Test Track в Колчестър. Специалистите са използвали две коли - със светла каросерия и интериор, а другата с тъмна, като експериментът е направен през месец юли.
Първоначалната температура в кабината на паркираните коли е била 25,6 градуса по Целзий. След един час под палещото слънце температурата в светлата кола е станала 40 градуса (104°F), а в тъмната - 42,77 градуса. И това е само за един час, каквато е била целта на опита, а при по-голям престой температурите ще се вдигнат още. Макар и не голяма, разлика в нагряването между светлите и тъмните автомобили има, но след 40 градуса вече не е от съществено значение, защото опасността и при двете е голяма.
Изводът, който правят специалистите, е отново да предупредят хората, че не бива да подценяват този фактор, най-вече заради не малкото случаи на смърт на деца и животни, затворени безразсъдно в изложени на горещина автомобили. Изследванията показват също така, че шофьорите не трябва да разчитат и на сянката за охлаждане на купето.
Според KidsAndCars.org и NoHeatStroke.org в САЩ около 38 деца умират всяка година от топлинен удар, след като са били затворени в автомобил. През 2022 г. досега има 17 смъртни случая. В повечето от тях децата несъзнателно са изоставени в колите.
Дженифър Стокбургер, директор на операциите в Auto Test Center на Consumer Reports казва: „Децата никога не трябва да се оставят без надзор в кола, дори за кратък период от време. А също така дори, когато навън не е толкова горещо, резултатите от нашите тестове показват колко бързо ескалират температурите в колата, независимо дали е светла или тъмна“.