Какво предпочитате – с физически бутони или със сензорни екрани да управлявате някои от функциите в автомобила? Със сигурност има привърженици и на двата начина, но има и обяснения, и доказателства кой от тях е по-безопасен.
Факт е, че физическите бутони се срещат все по-рядко в съвременните автомобили. Повечето производители преминават към сензорни екрани и те стават все по-големи. По-добре ли е обаче това за шофьорите? Отговор на този въпрос дават от шведското автомобилно списание Vi Bilägare, които извършиха задълбочен тест на системата HMI (човек-машина-интерфейс).
Вдъхновението за пълния с екран интериор в модерните автомобили идва от смартфоните и таблетите. Но това, което работи за смартфон, не е непременно подходящо за автомобили и понякога може да се окаже направо опасно. През последните години производителите на автомобили са обсебени от сензорните екрани. Дизайнерите искат „чист“ интериор с минимално оборудване, а финансовият отдел иска да намали разходите. Вместо да разработват, произвеждат и поддържат физически бутони на склад за години напред, производителите на автомобили се стремят да интегрират повече функции в цифров екран, който може да се актуализира с течение на времето.
Екипът на Vi Bilägare събра 12 автомобила, от които 11 модерни от различни производители. На летище беше измерено времето, необходимо на водача да изпълни четири различни елементарни задачи - смяна на радиостанцията, регулиране на климатичната инсталация, нулиране на бордовия компютър и затъмняване на осветлението на уредите на таблото. И това става при движение със скорост 110 км/ч.
Последната кола, която участва в експеримента, е от „старата школа“ и е без сензорен екран - 17-годишно Volvo V70. Важен аспект на теста е, че водачите са имали време да се запознаят с автомобилите и техните информационно-развлекателни системи преди началото.
В голяма част от новите автомобили много функции вече могат да се активират с глас. Но системите за гласово управление не винаги са лесни за използване, те не могат да контролират всяка функция и не винаги работят, както се рекламират. Затова системите за гласово управление не са тествани в този експеримент.
Какво се оказва накрая? Най-лесният автомобил за разбиране и управление и то с голяма разлика е Volvo V70 от 2005 г. Четирите задачи се изпълняват в рамките на десет секунди, през които колата се движи 306 м със 110 км/ч.
На другия полюс е китайският електрически MG Marvel R, който се представя най-зле. Шофьорът се нуждае от 44,6 секунди, преди да изпълни всички задачи, през които автомобилът е изминал 1372 м - повече от четири пъти в сравнение със старото Volvo.
BMW iX и Seat Leon се представят по-добре, но и двата автомобила все още са твърде сложни в това отношение. Водачът се нуждае от почти километър, за да изпълни задачите. През това време в трафика могат да се случат много неща.
Dacia Sandero и Volvo C40 се представят добре, въпреки че и двете коли имат сензорни екрани. Те обаче не са претоварени с функции. Volvo показва, че сензорният екран не трябва да бъде сложен.
Организаторите на теста също така измерват ъгъла, под който водачът трябва да гледа надолу, за да управлява функциите. Снима е един и същ шофьор във всички автомобили и се открива, че шофьорът трябва да намали линията на видимост с 56 градуса, за да види долния край на екрана. Сравнете това само с 20 градуса в Mercedes GLB.
Тестът на белгийците доказва, че достъпът до основни функции на сензорен екран е по-труден в движеща се кола, отколкото натискането или завъртането на физически бутон. И ако трябва да държите очите си на пътя, сензорните екрани са ужасна идея.