fallback

Доказано: Физическите бутони са по-добри от сензорните екрани

По-безопасно е, когато шофирате, да ползвате старата практика

Какво предпочитате – с физически бутони или със сензорни екрани да управлявате някои от функциите в автомобила? Със сигурност има привърженици и на двата начина, но има и обяснения, и доказателства кой от тях е по-безопасен.

 

 

Факт е, че физическите бутони се срещат все по-рядко в съвременните автомобили. Повечето производители преминават към сензорни екрани и те стават все по-големи. По-добре ли е обаче това за шофьорите? Отговор на този въпрос дават от шведското автомобилно списание Vi Bilägare, които извършиха задълбочен тест на системата HMI (човек-машина-интерфейс).

Вдъхновението за пълния с екран интериор в модерните автомобили идва от смартфоните и таблетите. Но това, което работи за смартфон, не е непременно подходящо за автомобили и понякога може да се окаже направо опасно. През последните години производителите на автомобили са обсебени от сензорните екрани. Дизайнерите искат „чист“ интериор с минимално оборудване, а финансовият отдел иска да намали разходите. Вместо да разработват, произвеждат и поддържат физически бутони на склад за години напред, производителите на автомобили се стремят да интегрират повече функции в цифров екран, който може да се актуализира с течение на времето. 

 

 

Екипът на Vi Bilägare събра 12 автомобила, от които 11 модерни от различни производители. На летище беше измерено времето, необходимо на водача да изпълни четири различни елементарни задачи - смяна на радиостанцията, регулиране на климатичната инсталация, нулиране на бордовия компютър и затъмняване на осветлението на уредите на таблото. И това става при движение със скорост 110 км/ч.

Последната кола, която участва в експеримента, е от „старата школа“ и е без сензорен екран - 17-годишно Volvo V70. Важен аспект на теста е, че водачите са имали време да се запознаят с автомобилите и техните информационно-развлекателни системи преди началото.

В голяма част от новите автомобили много функции вече могат да се активират с глас. Но системите за гласово управление не винаги са лесни за използване, те не могат да контролират всяка функция и не винаги работят, както се рекламират. Затова системите за гласово управление не са тествани в този експеримент.

Какво се оказва накрая? Най-лесният автомобил за разбиране и управление и то с голяма разлика е Volvo V70 от 2005 г. Четирите задачи се изпълняват в рамките на десет секунди, през които колата се движи 306 м със 110 км/ч.

На другия полюс е китайският електрически MG Marvel R, който се представя най-зле. Шофьорът се нуждае от 44,6 секунди, преди да изпълни всички задачи, през които автомобилът е изминал 1372 м - повече от четири пъти в сравнение със старото Volvo.

BMW iX и Seat Leon се представят по-добре, но и двата автомобила все още са твърде сложни в това отношение. Водачът се нуждае от почти километър, за да изпълни задачите. През това време в трафика могат да се случат много неща.

Dacia Sandero и Volvo C40 се представят добре, въпреки че и двете коли имат сензорни екрани. Те обаче не са претоварени с функции. Volvo показва, че сензорният екран не трябва да бъде сложен.

Организаторите на теста също така измерват ъгъла, под който водачът трябва да гледа надолу, за да управлява функциите. Снима е един и същ шофьор във всички автомобили и се открива, че шофьорът трябва да намали линията на видимост с 56 градуса, за да види долния край на екрана. Сравнете това само с 20 градуса в Mercedes GLB.

Тестът на белгийците доказва, че достъпът до основни функции на сензорен екран е по-труден в движеща се кола, отколкото натискането или завъртането на физически бутон. И ако трябва да държите очите си на пътя, сензорните екрани са ужасна идея.

fallback
  • #16
    Владислав ( преди 1 година )
    Абсолютно логично и закономерно. При физическите бутони има и още едно сетиво- допир! И да не знаеш къде е бутона имаш памет и подсъзнателно го натискаш. При тъч-скриин и да знаеш къде е екрана трябва да погледнеш къде точно натискаш за да се изпълни функцията, иначе просто си " кълвеш" по стъклото.
  • #15
    Гочето с голфа ( преди 1 година )
    Ама и редактоеа откъде ги изравя тия статии, клик бейт. И веднага се появяват Гошофците с истински 20 годишни "премиуми" с яките копчета. Пичове Вие сте обречени да купувате втора ръка, каквото има на пазара. А скоро това ще са само големи екрани, и да точно за Вас ще са се скапали.
  • #14
    Jackson ( преди 1 година )
    #10, и в статията пише, че тестът е проведен на летището, въпреки че е извършен на натоварена магистрала, което се потвърждава от снимки на уебсайта на източника. Като цяло статията беше преведена от посредственост, но това, което не можах да преведа, просто го измислих.
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    Аз съм привърженик на гласовите команди и липса на всякакви бутони и екрани по таблото, само стойка за телефона. Казваш на телефона - Ей Гугъл, навигирай до мола, ей гугъл, пусни ми Крафтверк, ей Гугъл, прочети ми съобщенията, няма погледи надолу, нагоре, отклоняване на вниманието, всичко е в телефона ти, дето после си го слагаш в джоба и си го ползваш по същия начин извън колата.
  • #12
    анонимен ( преди 1 година )
    "Затова системите за гласово управление не са тествани в този експеримент."Тоест експеримента е сериозно изкривен, защото основното управление на тези функции е проектирано да се извършва с глас без да си отклоняваш вниманието от пътя, което е много по-безопасно, отколкото да се ровиш по копчетата. И точно копчетата на климатроника и дисплея му са на много по-ниско ниво, по-малки са и се четат много по-трудно , отколкото на тъч дисплея. Много по-лесно е да го кажеш 22
  • #11
    До иво ( преди 1 година )
    Иво, качвал съм се в доста коли. Кое според теб е истинска кола? Голф 2,124ка? Мини в новия век, няма как да минеш само с копчета. Какво правят на очите нещо по различно от смартфона? Колко често се гледа в тъча? Достатъчно рядко, стига да не си пуснал навигацията. Като споменах навигацията, на телефона как е, защото на тъча е поне 3 пъти по добре
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    Много сте зле с географията. Първо, тестът се прави от шведи, а накрая се говори за тест на белгийци. Имам чувството, че всички статии се пишат от Пепи Шекера, но под различни имена -толкова много и фрапантни грешки има навсякъде.
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Дрън дрън. Пак стъкмистика. Току-що пробвах колко време ще ми отнеме да си пусна радио фреш, да си изгася лампата в кухнята лампата в хола и да включа климатика и като бонус да си пусна таймер за 10 минути, а после да го нулирам. Не ми трябваха нито копчета нито екрани. Просто го казах на тонколонката. Същото може да стане и с четирите задачи в този тест като просто кажеш на автомобила какво искаш да направи и да си гледаш спокойно пътя без да отместваш поглед или да пускаш волана.
  • #8
    иво ( преди 1 година )
    Колко много изкривен български език....сетнеш.....шит......от някой пипонкьо, дето никога не се е качвал на истинска кола! Тая статия само доказва очевидното, че физическият бутон/врътка нищо не може да го замени, нито като ергономичност, нито като дизайн, нито като усещане в колата. А тия телевизори, дет са ги наши.бали по новите коли, освен всичко друго, нямате си на представа какво правят на очите. Всичко, за да е по-евтино. А няма никаква стойност, бок,лук, не става за нищо, евтинджос, тъч.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    10г по късно... и камара пхарчени пари стигнаха до извод, който много хора го казаха още в началото. Но в името на печалбата и гъзрията се налагаше всичко през екрана. А после телефоните били криви..
fallback
Последни