През 2018 г. руската компания Aurus представи флагманския си модел – лимузината Senat, която първоначално беше предназначена за управляващия елит. На нея вече се вози президентът Владимир Путин, като серийното производство стартира и луксозният седан се продава свободно.
Платформата за Aurus е създадена според всички съвременни канони - модулен принцип, както и възможност за използване на електрическо задвижване. Затова в единствения (засега) сериен модел на марката - именно Senat, е използвана хибридна схема с бензинов двигател и електромотор, който му помага. Очакваше се, че втората версия ще бъде електрическа кола, но това се оказа вярно донякъде, тъй като тя е с водородни клетки.
Екип на руското издание „За Рульом“ тества лимузината и разкри впечатленията си от нея. Първото от тях е свързано с теглото. Фактът, че водородният седан няма тежък V8 двигател, няма тежка автоматична скоростна кутия, както и батерия, би трябвало да означава сериозно преимущество откъм тегло. То обаче не е толкова съществено, като този Senat е само със 100-150 кг по-лек от хибридния вариант. А това се дължи на резервоарите за водород, електрохимически генератор, инверторът и другата електроника.
Посочва се още, че единствено стикерите по купето издават водородния Aurus, като ексклузивността на автомобила е подчертана от белия цвят. Тестовият прототип разполага с два електромотора – по един на всяка ос, но има и възможност да поставяне на трети, което ще гарантира съвкупна мощност от 680 к.с.
„Под капака не се вижда нищо излишно. Остава само да включите въображението и да си представите как изглеждат електрохимичен генератор, контролни блокове и електрически мотор под декоративен капак. Всеки двигател произвежда 170 kW номинална мощност и 250 kW пикова мощност (съответно 231 и 340 к.с.). За сравнение - хибридният Сенат има 598 сили. Всичко това позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 4 секунди“, отбелязват в анализа си руските журналисти.
Отбелязва се още, че в двата задни калника са поставени люкове. Отляво е този за зареждане с водород, което заема няколко минути – горе-долу толкова колкото и с бензин. Отдясно е конекторът за зареждане на батерията, като автомобил може да се захранва и от стационарна мрежа. Благодарение на малкия капацитет на батерията, това няма да отнеме много време дори от обикновен контакт.
Като силни страни на модела се посочват перфектната шумоизолация, както и „мекото“ возене. Силните страни обаче се компенсират от високата цена и липсата на инфраструктура за водородни автомобили. В момента в света се продава само един модел с такъв тип задвижване – Toyota Mirai, който струва 65 000 долара. Близкият като размери седан Camry е наполовина по-евтин, а всъдеходът Land Cruiser струва с 6000 долара по-малко.
Тествалите прототипа отбелязван, че интериорът на водородния Senat е модерен и монументален, като e изпипан до последния детайл. Има прожекционен дисплей, а всички седалки са отопляеми. Малък LCD-дисплей е вграден в селектора за задвижване между седалките. Справянето с менюто обаче отнема доста време, тъй като има прекалено много настройки.
„На теория автомобил, задвижван с водород, може да не е по-скъп или дори малко по-евтин от чисто електрически. Разходите за електрохимичен генератор и резервоарите за водород ще бъдат покрити от липсата на батерия с голям капацитет. За да може обаче теорията да се доближи до практиката, трябва да се стигне до серийно производство“, отбелязват от „За Рульом“.
Още снимки на водородния Senat - вижте в галерията:
И допълват, че водородният Senat трябва да премине още редица тестове, преди да стигне до серийно производство. А също така, че пускането на подобен автомобил на пазара в Русия засега изглежда утопия, тъй като в цялата страна има само 3 станции за зареждане с водород. И трите са в Москва или около нея, като достъпът до тях не е разрешен.
Снимки: За Рульом