Надпреварата между производителите се пренася на ново поле – това на електрификация на автомобилния парк в Европа и по света. Това превръща пазара на батериите за електрически превозни средства в едно основните предизвикателства пред индустрията през следващите години. Съответно, броят на фабриките за батерии и първите инфраструктурни проекти за обработка на литий за промишлена употреба се увеличават с бързи темпове.
Производителите на електромобили обаче са изправени пред нов, сериозен проблем, който може да има непредвидими последици. В момента Европейската комисия разглежда директива, която има за цел да класифицира три литиеви соли като токсични вещества. Това са литиевият карбонат, литиевият хидроксид и литиевият хлорид, които може да бъдат бъдат класифицирани като токсични продукти от категория 1A и да се считат за потенциално изложени на риск за плодовитостта и вероятно да причинят проблеми с растежа на плода, както и при кърмени деца.
В момента се извършва оценка на тези рискове от Европейската агенция по химикали (ECHA) по предложение на Френската агенция за здравна безопасност (ANSES). Очаква се решение до края на годината, което при необходимост може да бъде валидирано от Европейската комисия. А това е нещо, от което очевидно се страхуват играчите в литиевата индустрия и, по-общо – производителите на батерии и на електромобили.
„Ако трите литиеви соли поемат по този път, това може да има значителни непредвидени последици, поставяйки под въпрос дългосрочната жизнеспособност на лития, произвеждан, рафиниран, използван и рециклиран в Европейския съюз“, каза Роланд Шавас, генерален секретар на Асоциацията на производителите на литий.