fallback

Всички нови коли в ЕС вече са с ограничител на скоростта

Как работи системата ISA, която става задължителна след 6 юли

Всички нови автомобили, пуснати в ЕС, вече задължително трябва да имат технология за интелигентна помощ при скорост (ISA). Самата технология е добре позната и се предлага от редица производители, като разчита на GPS-картографиране и разпознаване на пътни знаци.

Досега обаче системата трябваше да се включва от водача, но след 6 юли, съгласно новите разпоредби в ЕС, тя ще се активира по подразбиране. Въпреки това, все още има възможност шофьорът да изключи ISA още в началото на всяко пътуване.

Съгласно новото Общо правило за безопасност на ЕС, производителите на автомобили могат да избират как техните системи да уведомяват водачите за нарушаване на ограничението на скоростта. Опциите включват звукови и вибриращи предупреждения, тактилна обратна връзка чрез педала на газта и активно забавяне на автомобила. Поне едно от тях задължително трябва да бъде включено, като може да се ползват и всички наведнъж.

Системите ISA са първата крачка към постигане на напълно автоматизиран контрол на скоростта. В някои градове на Европа – като Кьолн (Германия), обаче работи проект, който не позволява на водачите превишават скоростта в определени географски зони, като автомобилите се контролират от разстояние.

Засега технологията ISA ще се прилага само за изцяло нови модели, пуснати на пазара след 6 юли 2022 г. Новите автомобили, които вече са на разположение на дилърите, трябва да бъдат оборудвани със системата най-късно до юли 2024 г. А целта на нейното използване е да намали с 30% катастрофите на пътя и с 20% смъртните случаи при тях.

По данни на Европейският съвет за безопасност на транспорта (ETSC), използването на системата ще предотврати до 140 000 сериозни пътни-транспортни произшествия до 2038 г. И нейното внедряване е поредната стъпка към постигане на целта – нула смърти случаи на пътя до 2050 г.

Как работят ограничителите на скоростта ISA? Много нови автомобили вече са оборудвани с технологията, от която се нуждаят, за да ограничават скоростта си автономно. С комбинация от камери за разпознаване на скоростни знаци, сателитна навигация и интелигентен софтуер, автомобилът по всяко време „знае” къде се намира, с каква скорост се движи и какво е ограничението на скоростта. Той може да ограничи мощността на двигателя, така че да не може да превиши това ограничение на скоростта.

Като цяло, това е форма на постоянен включен интелигентен адаптивен круиз-контрол, който на този етап от развитието си може да бъде изключен. Това обаче трябва да стане преди началото на всяко пътуване. В противен случай системата се включва автоматично всеки път, когато двигателят бъде стартиран и автомобилът потегли. Освен това, системата може да се изключи и при силно натискане на педала – например, за да бъде извършено изпреварване.

fallback
  • #18
    Dimitar Kirilov ( преди 2 години )
    Най после !
  • #17
    До 16 ( преди 2 години )
    Ми ти със 150 коня пак можеш да вдигнеш 160-180 какъв е смисъла? Иначе виж 75 коня на джип 2.5 тона може и да е безопасно вече но не и за нервите на возещите се в него!
  • #16
    Ами ( преди 2 години )
    Що прости не се сложи ограничение на мощността на автомобила? При нормални шофиране 500 коня на никой не са необходими. 130км/ч се държат и при 1.5 dci на рено със 75 коня. Направете лимит на колите спрямо географското положение. Ако си с 500+ коня да са ти налични само га стъпиш на писта инак на ти 150 коня, ти си в центъра на Банкя, повече не ти т трябват.
  • #15
    Us boy ( преди 2 години )
    3 коли се ударихме отзад на един нов Lexus GX, който реши да бие спирачките автоматично, щото някакъв го засякъл. Аз бях последния с 1.5 метра спирачен път. Онзи пред мен само видях как му се двига багажника и аз под него... с 47 мили в час / 76 км/ч.Новите коли тука в УСА и те имат подобни системи, удобни са ама не бият спирачки ако системата не включена.
  • #14
    Вие сериозни ли сте? ( преди 2 години )
    На кой му дойде на ум да направи автоматична модерация на думата "п eдa л" в автомобилен форум и да я замести със звездички? Ами цензурирайте думите автомобил волан съединител газ спирачка тапицерия гуми гориво дизел бензин и да спрем да пишем защото всичко ще излиза във вид на звездички. Вие сериозни ли сте? Да не говорим за абсурдното автоматично цензуриране на "к yр" , което дори в средата на думи като конкyренция се превръща в "глок" и съответно нелепата дума конглокенция.
  • #13
    До долния ( преди 2 години )
    Чукча писател, а не читател? Не прочете ли статията, че при всички положения, в какъвто и режим да е включен този ограничител, дори при автоматично намаляване на скоростта до максимално допустимата, ако натиснеш *** на газта докрай системата автоматично се изключва до завършване на маневрата за изпреварване например? Също както изключване на автопилота, когато рязко завъртиш волана или докоснеш *** на спирачките. Няма как системата да ти е виновна, защото се изключва при намеса от тебе
  • #12
    oтСиднейАвстралия ( преди 2 години )
    И кой ще носи съдебната отговорност ако в момент на изпреварване се появи живото-застрашаваща ситуация която изисква ускоряване и завършване на маневрата с цел избягване на жертви? Това в съдебната практика е установено и не се разглежда като нарушение. Дори тук като ме спре полиция за превишена скорост първо задават въпроса дали някой ме преследва. Ако кажа ДА, няма право да ми пише глоба, но трябва да е истина. Тоест законово не е нарушение превишената скорост когато живота ми е застрашен
  • #11
    Селянин ( преди 2 години )
    Първо решиха да караме на фарове през деня, сега ще сложат система която може да се изключва. Радвам се, че ме управляват толкова интелигентни хора.
  • #10
    //// ( преди 2 години )
    Трябва да има закон, политиците като приемат някакви закони, да ги изпълняват първо те с личните си средства. Примерно в този случай дали служебните им коли ще имат тази функция?
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Слушайте в Европата и мълчете, скоро няма да ви дават и да управлявате вие.
fallback
Последни