fallback

Колата, с която Audi стана премиум

Моделът 200 струваше космическите са времето си 75 000 DM

Преди четири десетилетия, за първи път в своята следвоенна история, Audi предложи един наистина престижен автомобил. И за него може да се каже, че промени компанията от Инголщад, която се превърна в производител от клас „премиум“.

Да, става дума за Audi 200, което просъществува в две поколения. Първото - C2 (Typ 43), беше пуснато през октомври 1979 г. и се задържа на конвейера по-малко от 4 години. Производството на втората генерация - C3 (Typ 44 и 4Q), стартира през юни 1983 г., но официалната премиера на седана се състоя едва през септември на автосалона във Франкфурт.

Дължината на автомобила беше повече от 4,8 метра, но междуосието, поне според днешните стандарти, определено е разочароващо - само 2687 мм. Факт е обаче, че през далечните 80-те години подобен показател се възприема съвсем различно. Експертите критикуват и дългите надвеси на каросерията - особено в сравнение с по-малкото Audi 100, което е в основата и на модела 200.

Вътре в новата кола имаше достатъчно място, а 610-те литра в багажното отделение бяха повече от приличен обем. И ако „стотицата“ можеше да се похвали с рекорден коефициент на въздушно съпротивление по това време - 0,30 Cx, то показателят на по-големият брат беше малко по-лош - 0,32 Cx.

Представеният премиум-седан с предно предаване се предлага изключително с мощни 5-цилиндрови двигатели и алтернативно задвижване с две оси. Сред големите предимства на автомобила е и ниското му тегло – едва 1260 кг за по-слабите версии с предно предаване.

Основният двигател е атмосферен 2,1-литров с мощност 134 к.с., като версията quattro получава същия мотор, но с турбокомпресор. Съответно, той вече развива 180 к.с. и това позволява на Audi 200 да се конкурира успешно по германските аутобани с Mercedes-Benz 500 SE W126, BMW 745i (E23), Jaguar XJ12 и с третото поколение на Maserati Quattroporte.

В Инголщад веднага обръщат внимание на чистотата на отработените газове и така серията 2000 получава катализатор (макар и след допълнително заплащане). През 1984 г. се появява и комбито (Avant), с което Audi предизвиква популярните по това време Mercedes-Benz E W124 с подобен тип каросерия и шведското Volvo 760. Разширена е и гамата двигатели, като в нея попада 2,2-литров мотор, който първоначално е атмосферен, а след това получава и турбокомпресор.

В началото на 1988 г. германците извършват фейслифт на модела, който засяга основно интериора. Инженерите на Audi преработват и мотора, който във версията с турбо вече развива 197 к.с. Той е комбиниран с 5-степенна механична или с 3-степенна автоматична скоростна кутия.

През март 1989 г.дебютира Audi 200 Quattro 20V. При него същият 2,2-литров турбо двигател вече развива 220 к.с., а максималната скорост надхвърля 240 км/ч, като за времето си това е един от най-бързите седани на света. Той обаче е и доста скъп – цената му стартира от космическите за времето си 74 500 DM (германски марки).

Най-интересното е, че Audi 200 така и не получава дизелов двигател, тъй като по това време поставянето на такъв мотор в голяма и престижна кола е невъзможно. Производството на комбито приключва през 1991 г., докато седаните са спрени малко по-рано – през ноември 1990 г., когато са заменени със серията 100 (C4). В Китай обаче Audi 200 се продава още известно време, като е достъпно с удължена база, която се произвежда в завода на FAW.

Освен всичко друго, моделът се справя отлично и в спорта. Седанът 200 със задвижване на четирите колела е хомологиран, за да може да участва в група „А“ на световния рали-шампионат. През 1987 г. финландецът Хану Микола печели рали „Кения“, като изпреварва германеца Ватер Рьол, който кара същата кола. След това Рьол завършва трети в рали „Монте Карло“, а Микола остава на трето място в рали „Акрополис“.

Година по-късно Audi 200 с 2,1-литров турбомотор с мощност 502 к.с. участва в американските серии Trans Am, където печели 8 победи – 4 от тях записва Ханс-Йоаким Щук, а по 2 – Хърли Хейууд и Валтер Рьол. Съответно Хейууд става шампион при пилотите, а Audi печели отборното класиране.

Освен всичко друго, Audi 200 (C3) е много популярно и сред германските ателиета за тунинг, като някои от тях, включително Abt, Walter Treser и Zender, предлагат изключително впечатляващи разработки. Най-интересната обаче е тази на Bischofberger, която мнозина определят като „най-добрият дом на колела“.

Още снимки на първия премиум-модел на Audi - вижте в галерията:

fallback
  • #13
    Simeon ( преди 2 години )
    95g imah takova no samo za 2 sedmici.otkradnaha mi go.
  • #12
    Иван ( преди 2 години )
    Жива класика. Още си спомням далечната 1998г. , когато на абитуриентския ми бал ме изненадаха с нея. Яко кеф, все едно сега Тесла да ми вземат:)
  • #11
    Дам ( преди 2 години )
    Вярно тази 200 е бая кола, за времето си, не зная снимките дали са актуални, но интериора е като на следващата 100 и много се доближава до 80 която имах. Много солидни и добри коли, като не мога да отрека и 155 и 164 на Алфа Ромео. В крайна сметка се радвах на 80-ка от 2001 до 2020 когато я продадох и все още се движи!
  • #10
    Класика ( преди 2 години )
    Е,имаше коли едно време!!!!! Сега по света пускат изкривен скрап със странни членестоноги формени фарове и стопове!!???? Скрап грозен с ненужна електроника и безмислени чипове!!???
  • #9
    IM-A-мен_DrtУАЙТBoY! ( преди 2 години )
    До н-р 7ми: Спортните и яко форсирани светкавично летящи машини НЕ са и НЯМА как да влизат в обсега на премиум-брандовете и да се водят такива; тъй като там водещите критерии са: ЛУКСът, КОМФОРТът, ЕЛЕГАНТността, ВОЗИЯта, ВИЗИЯта, ЕКСТРИте, ЛЕЖЕРНОСТта и УСЕЩАНЕТО за ЕЛИТАРНОСТ. А тези емоции нема как да бъдат въплътени от мириса на бензин/керосин, грохота на мАт0рите и форсажа/дрифта, рейсинг-натоварването, на които са подлагани споменатите болиди доближаващи се до F1-фийлинга. Тук си в грешка.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Немските коли са тучове пълни маслояди слаби уплътнения зле обмислени коли
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Къде тури БМВ до Ферари и Бентли??? И тия кошове Кадилак и Линкълн до Мерцедес???? Едно време и аз така говорих за Ауди, докато не се наложи да карам една А4-ка, която се оказа по кола от тогавашното ми БМВ Е60 и от на жена ми ц-класата. Та такива работи човек не трябва да е кон с капаци.
  • #6
    Striker ( преди 2 години )
    Ами Хауди 200 го знаем, но още чакаме модела, който ще направи марката ''примиъм' или както в България му казват - премиум:))) Може би Петър знае повече, но в този клас влизат Бенц, БМВ, Ролс, Бентли, Кадилак, Линкълн, Донякъде Ферари, Ламбо, Пагани, Бугати и т.н. Но Ауди(ВАгин) никога не са били, освен ако те си се слагат при другите :)
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Дори и тогава Ситроен ХМ и Алфа 164 бяха бая по-коли от немските щайгини
  • #4
    Радев ( преди 2 години )
    На абитуриентския ми бал през 1992 г. бях с Ауди V8, което беше флагманския модел на марката тогава. За времето си беше голяма работа с екстри като кожен салон, автоматик, CD, ABS, два еърбега, пълен ел.пакет, включително предните седалки и пр. Беше служебна кола на един от директорите на "Интеркомерс" - дебела външнотърговска фирма в ония години.
fallback
Последни