Купувачите на хибридни автомобили в Германия скоро няма да получават абсолютно никаква държавна подкрепа. Ако всичко върви, както е планирано от федералното министерство на икономиката, тогава екологичната премия за закупуване на плъгин хибриди ще бъде отменена още в края на тази година.
За трудното решение съобщава германският вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung, като се позовава на писмо на парламентарния държавен секретар Михаел Келнер (Партия на зелените) до депутатите от коалицията, като това е много по-рано от първоначално предвиденото в коалиционното споразумение.
Според първоначално одобрения документ властите искаха да се разделят с бонусите за купувачите на хибридни автомобили постепенно, като намалят размера на премията - от 1 януари 2023 г. до 2025 г. Така например през 2023 г. възнаграждението от държавата за закупуване на хибриди трябваше да падне от 6750 евро на 4000 евро, а през 2024 и 2025 г. - на 3000 евро.
Миналата година обаче съответната Федерална служба за икономика и контрол на износа получи заявления за безвъзмездни средства за приблизително 625 000 превозни средства. Това е над два пъти повече от 2020 г.
Но сега, очевидно, плановете на федералните служители внезапно са се променили - икономическата ситуация в страната принуждава германците да спестяват буквално от всичко. „Насърчаването на превозни средства с комбинация от електрически двигател и двигател с вътрешно горене, в зависимост от електрическата мощност, води до непропорционално високи разходи“, отбелязва Майкъл Келнер в писмото си.
Припомняме, че през юни 2020 г. в Германия влезе в сила регламент за повишена премия за закупуване на електрически превозни средства и хибриди. Държавният бонус, който съществуваше по това време, беше удвоен. В цифрово изражение ситуацията започна да изглежда така: за закупуване на чисто електрически автомобили правителството гарантира субсидии до 9000 евро, а за plug-in хибриди - 6750 евро. Тези тарифи са валидни и днес.
Повишената държавна премия в Германия се прилагаше и със задна дата за употребявани автомобили, регистрирани след 4 ноември 2019 г. Но тази така наречена „премия за иновации“ беше ограничена до края на 2021 г.
Решението за увеличаване на бонуса от предишната извадка беше взето като част от пакет от икономически стимули. Германската автомобилна индустрия разчиташе едновременно на бонуси за други две категории автомобили - бензинови и дизелови. Това обаче не се получи: вместо това държавата предвиди намаление на данъка върху добавената стойност, което влезе в сила през юли 2020 г.
Идеята беше да се даде допълнителен тласък на индустрията, засегната от пандемията Covid-19, и да се даде зелена светлина на електрическите превозни средства и хибридите, които трябва да играят важна роля в програмата на федералното правителство за опазване на климата.
А ето и един малък пример на базата на модела Mercedes-Benz A-Klasse (данни преди пандемията) – той красноречиво говори колко по-изгодно е да си купиш хибрид в Германия, отколкото кола с двигател с вътрешно горене. PHEV версията на Mercedes-Benz A 250 e с 218 к.с. след приспадане на екологичния бонус, струва на купувача 30 588 евро с ДДС. Подобен като мощност и оборудване бензинов Mercedes-Benz A 250 (224 к.с.) според ценовата листа струва 38 520 евро.
Много от нашите читатели знаят със сигурност какво е хибридна кола: това е комбинация от двигател с вътрешно горене и електрически двигател. С други думи, такава кола може да се зарежда от електрическата мрежа. На пръв поглед всичко е точно, но според много проучвания се оказа, че по-голямата част от хибридните модели почти никога не работят на електричество, а в същото време по документи те се считат за екологични.
Поради тази обективна причина федералното министерство на икономиката излезе с предложение за предсрочна отмяна на държавната подкрепа за plug-in хибридни автомобили. Очевидно те не могат да устоят на натиска на различни екологични и климатични асоциации, които отдавна и основателно критикуват самия факт на държавна подкрепа за хибриди. Настоящите предложения на Зелените все още не са съгласувани в коалицията, но съвсем скоро ще бъдат подложени на департаментно гласуване във федералното правителство.