Забраната на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене доведе до очаквано разцепление между производителите. Един от най-големите в света – концернът Stellantis обяви, че напуска Асоциацията на производителите на автомобили (ACEA) и ще организира „Форум да свобода на мобилността“, чието първо издание ще се състои догодина.
Решениено на Stellantis беше съобщено лично от неговият главен изпълнителен директор Карлос Таварес. Той обяви, че концернът ще продължи да спазва екологичните ангажименти, но едновременно с това ще организира срещи на експерти от областите на технологиите, академичните среди, политиката и науката.
Всички те ще бъдат обединени именно във Форум за свобода на мобилността, като ще се ангажират с вземане на решения, базирани на факти. Тяхната цел ще бъде именно постигане на безопасна и достъпна мобилност на обществото, което е изправено пред последиците от глобалното затопляне. Срещата на експертите ще бъде място за дебати, като ще се следват четири ключови принципа - глобална визия, базирани на факти дискусии, прозрачност и уважение сред участниците
„Предстоящите предизвикателства в областта на околната среда изискват ефективен, цялостен и приобщаващ 360-градусов подход, който включва всички онези, които желаят да допринесат за изграждането на устойчива мобилност. Участниците ще могат да се съберат, за да решат ключови проблеми, засягащи декарбонизизацията. Достъпът до чиста, безопасна и достъпна мобилност за гражданите по целия свят е поставен под риск", коментира Таварес.
Шефът на Stellantis не посочи причините за напускането на ACEA, но това най-вероятно се дължи именно на намеренията на властите в ЕС да забранят продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Тази цел на Брюксел на няколко пъти беше публично критикувана от Таварес, който е категоричен, че електрификацията е „политическо, а не за индустриално решение“
В рамките на ACEA обаче позициите са много различни. Например, Mercedes-Benz, Volkswagen Group и Volvo вече обявиха подкрепата си за спирането на продажбите на автомобили с конвенционално задвижване. Същото сториха още Ford и Jaguar Land Rover.