IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо на някои автомобили калобраните са отпред, а не отзад?

Тези предпазни елементи имат и друга, не по-малко важна функция

Понякога, гледайки даден автомобил, е трудно да се схване логиката на инженерството. Пример за това са калниците. Всички отдавна сме свикнали с тях и знаем за какво служат. В случая обаче ще стане дума за калобраните, които се намират зад колелата на превозното средства. Какво обаче правят те пред гумите, си остава загадка за мнозина.


калобрани


Всеки шофьор е наясно с функцията на този детайли. Той е поставен зад колелата, като предпазва дъното на автомобила от натрупване на кал и мръсотия. Едновременно с това калобраните спират камъчетата, излитащи под гумите и така предпазват не само долната част на колата, но и движещите се отзад превозни средства.

Има обаче и автомобили, при които калобранът е поставен пред самите колела. А за да разберем причината за това, трябва самият предпазен детайл да бъде разгледан отблизо. Това, че той прилича на щит, съвсем не означава, че предпазва от нещо. Истинската му функция в случая е да коригира недостатъците в аеродинамиката и да подобри пасивната безопасност на автомобила.

Пренасочвайки високоскоростните въздушни потоци от колелата и арките на автомобила, тези малки помощници намаляват повдигането. Работата е там, че обемите на входящия въздух са твърде големи и ако част от него не се отклони в правилната посока, това може да доведе до повдигане на предната част на автомобила. Така се увеличават коефициентът на съпротивление и разходът на гориво. А ако притискащата сила се окаже недостатъчна, се влошава управляемостта на превозното средство.


калобрани


В автомобилните спортове, например, инженерите решават същия проблем, като изрязват „хриле“ зад колелата, така че излишният въздух да напусне по-бързо мястото, в което се натрупва. Този подход обаче не се използва в гражданската автомобилна индустрия. Там просто се поставят калобрани (или щитове) пред колелата.

Друга полезна характеристика на този детайл е, че при дъжд помага на гумите да се справят с риска от аквапланинг. Въздушният поток, пренасочен надолу, изглежда разпръсква водата, оставяйки по-малко вода върху самата гума. По този начин се подобрява сцеплението и съответно автомобилът е по-стабилен при движение.


0 от 500
  • #5
    4 rate up comment 1 rate down comment
    vpenev ( преди 1 година )
    Не са калобрани,наричат се air dams и служат за подобряване на стабилноста и аеродинамиката в критичната зона пред гумите при движение с по-висока скорост.
  • #4
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Статията е правилна,преписана и леко доукрасена ;)А #1 да направи точно и адекватно обяснение на тези елементи. ;)
  • #3
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Да ама не ( преди 1 година )
    Тези елементи служат за спиране на водната струя от предната гума, за да не попадне в задната или под нея чрез въртенето и завихрянето, за избягване на аквапланинг на задния мост. . Другото са свободни съчинения.
  • #2
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тези елементи се поставят пред колелата за да предпазват съответно праговете/пред задните колела/ и предотвратяване на разпръскването пред предните. За аерозинамика и отвеждане на горещият въздух от спирачките не влияят въобщеза това са специални отвори в предната част на броня,спойлер насочени към дисковете,а глупостта с аквапланинга просто няма да коментирам.За последното ползвайте добри и подходящи гуми и не си слагайте калобрани отпред няма да помогнат.
  • #1
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Доста неадекватно и неточно обяснение за ролята на тези елементи пред колелата.Сменете си този който пише тези простотий и прави преразказ по картинки.