Нека започнем с факта, че т.нар. микропукнатини, причина за които са хвърчащите по пътищата миниатюрни камъчета неминуемо увреждат боята, независимо дали колата се кара основно по магистрала или пък в града. Като прибавим към това сръчността на съседите, а понякога и нашата собствена, рано или късно колата се покрива с малки наранявания на лака и боята. Те на пръв поглед са незабележими, но с течение на времето започват да ръждясват.
Проблемът "видимо/не се вижда", но всъщност е основна предпоставка за появата на сериозна ръжда. Малката драскотина или дупчица бързо се превръща в приемник, който много скоро отвежда колата до бояджийския цех. Единствената правилна и подходяща опция за ремонт на тези т.нар. микропукнатини е боядисването. Но предвид цените лесно може да ви побелее косата - цените за работа и консумативи са нарастват неумолимо.
В случай на такива микродраскотини отлагането „за по-късно“ няма да свърши работа. Как обаче става това. Струва си да започнем с ясното разбиране, че тези повреди не могат да бъде полирани. Просто няма начин. Не пробвайте и с маркери и други восъчни пастели. Подобна мини повреда може само да се боядиса. За тези цели ви е нужна същия цвят боя в комплект с лак.
Необходима е и четка, но не каква да е. Най-тънките четки за рисуване с акварел обаче вършат отлична работа. Не забравяйте обаче преди това за преобразувателя на ръжда: той ще бъде отлична основа и е доста способен да замени грунда в този импровизиран ремонт.
След като набавите нужните материали можете да започнете работа. Преди всичко ще измивате и полирате засегнатия елемент. След това нанасяте „химията“ наречена преобразувател, оставяте ѝ няколко минути да подейства според инструкциите, след което измиваме с течаща вода и подсушавате. Следва боядисването.
Не забравяйте, че боята има тенденция да се стича, така че за перфектен резултат ще ви трябват два или три много тънки слоя, които се нанасят последователно след като първия изсъхне. След като се постигне желаният ефект, лакирате: също на два или три слоя. И чак тогава полирате зоната с възможно най-фината водна шкурка - внимателно, без натиск.
Този подход ще ви позволи да получите много достоен, почти невидим резултат - и това ще е най-високата оценка на работата ви, а в същото време няма да ви вкара в разходи. Боя, лак, четка, шкурка и преобразувател на ръжда - всичко това струва около двайсетина лева. Скъпо е за една драскотина, но къде сте виждали употребявана кола само с една такава? А и боядисването на детайл от професионален бояджия ще ви излезе десетократно по-скъпо.