Автомобилните сервизи са пълни с истории от клиенти, които прецакват колите си по много забавни начини. Едни карат с резервната гума тип "патерица" в продължение на една година, други се оплакват от безскрупулен механик, който се преструва, че сменя маслото и така... седем пъти и още много от този род.
Макар че е добре да забавлявате своя механик, не е добре да сте бил участник в една от тези истории, а почти всички от тях биха могли да бъдат избегнати, ако собствениците избягват тези седем смъртоносни гряха за поддръжка на автомобили. Ето кои са те.
Гуми
Следете редовно състоянието на гумите. Износени гуми могат да доведат до фатални инциденти. Проверявайте сами налягането веднъж месечно и преди да тръгнете на дълго шофиране. Докато го правите, прегледайте и четирите гуми на колата си. Потърсете пукнатини и издутини, пирони или други предмети, забити в гумите и проверете протектора със известния тест с метална двулевка.
Уверете се, че износването е равномерно (ако не е, може да се налага реглаж на преден и заден мост). При смяна въртете гумите според препоръките на производителя и, за бога, сменяйте гумите си веднага щом се нуждаят от това . Не е добре това да се отлага.
Спирачки
Подобно на вашите гуми, поддържането на спирачките е жизненоважно за това, автомобила „да не се разбие в някое дърво“. Компютърът на колата ви вероятно ще ви уведоми, ако има проблем със спирачките, но не ставайте зависими от него. Проверявайте спирачните накладки веднъж годишно в сервиз.
Уверете се, че следвате стандартите на производителя, когато става въпрос за спирачна течност. Бъдете наясно с предупредителни знаци като различни реакции на спирачките и необичайни спирачни шумове. Смяната на спирачни накладки, апарати и дискове не е невъзможна , но наистина трябва да знаете какво правите, така че по-добре да не го правите пред блока, а при професионалист.
"Паразитни" шумове
Компютърът на колата ви следи стотици системи, но може да има проблеми, които не открива. Така че трябва да слушате колата си. Ако колата ви издава нов шум – тракане, скърцане и т.н. незабавно посетете сервиз. Ако нещо започне да мирише странно, това може да е киселото мляко, което сте разлели преди време, но може и да е проблем с вашия катализатор.
Някои проблеми могат да се проявят като промени в начина на шофиране на автомобила. Липсата на ускорение, използване на повече гориво от обикновено, вибрации, рязко превключване или необичайно клатене може да означава, че нещо не е наред. Не пренебрегвайте тези знаци и поличби.