Някои търговци на автомобили изтъкват като плюс факта, че колата, която продават дълго време е била в гараж без да се кара. Точно това обаче трябва да е своеобразно предупреждение за потенциалния купувач. В края на краищата дългият престой не вещае нищо добро, тъй като гумените съединения, гарнитурите и тем подобни се напукват и изсъхват, но знаете ли какво се случва с маслото?
Обяснения от сорта: Собственикът е стар, разболя се, замина на дълга командировка или си купи друга, по-интересна кола и в резултат на това въпросната кола стои в гаража или на паркинга, не трябва да ви убеждават, че колата ще е безпроблемна. Без работата на системите и циркулацията на течности, различните тръби и уплътнения, както вече споменахме, са склонни да изсъхват, напукват или дори да се разпадат напълно. И това е първото нещо, което ще трябва да проверите, когато ви се предлага подобен автомобил. Но струва ли си да смените маслото в него?
Отговорът е недвусмислен. Ако автомобилът е стоял много дълго време, тогава маслото, налято в двигателя му, също се разгражда, губейки всичките си полезни свойства. А някога полезната смазваща течност се превръща в опасна каша, която заплашва със сериозни проблеми двигателя .
Така например маслото се влияе отрицателно от температурните разлики между метала и атмосферата, което допринася за образуването на конденз по стените на картера. Освен това, водните капчици, които се появяват, се смесват с маслото и полезните му свойства се влошават значително.
От дълъг престой естерите с ниска точка на кипене се изпаряват от маслото. Липсата на леки фракции в смазката променя структурата му, а това също обещава загуба на някои от свойствата, необходими за ефективната работа на маслото.
Ако двигателят не е стартиран дълго време, това означава, че маслото, налято в него, не се е смесвало. А това от своя страна заплашва от разслояване на смазката. По-тежките фракции потъват, а по-леките изплуват. И в резултат на това собственикът на автомобила ще получи битумно покритие, прилепващо към метала, което абсолютно неполезно за двигателя. И за да се отървете от него, ще трябва да разглобите двигателя и да го измиете ръчно. Добавките, уви, са безполезни в този случай.
Освен това маслото може да се окисли. Двигателят, както знаем, не е запечатан и въздухът, влизащ в картера, активира окислителните процеси. Това води до появата на корозивни киселини , които могат да повредят метала.
Изводът е доста прост. Ако са ви казали, че бабата, която е била собственик на автомобила не го е карала през последните година или две, тогава първото нещо, което трябва да направите, е да закарате такава кола в сервиза за задълбочен преглед, диагностика и смяна на всички работни течности и в частност двигателно масло.
Ако колата е ваша и по някаква причина не я използвате дълго време, то маслото трябва да се сменя според графика за поддръжка - веднъж годишно. Освен това е добре понякога двигателят на автомобила да бъде стартиран, оставяйки го да поработи известно време. Още по-добре - „разхождайте“ колата поне веднъж месечно.