IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как ще работят черните кутии на автомобилите?

Устройствата стават задължителни при новите коли от 6 юли

За така наречените "черни кутии" със сигурност сте чували от сферата на авиацията. Устройствата се намират в пилотските кабини на самолетите от доста години и тяхната цел е да записват много информация, която да послужи, в случай на проблем или инцидент, да се разбере какво е породило неочакваното събитие.


Черна кутия


Черните кутии скоро ще навлязат и в автомобилите. Директива, гласувана от Европейския парламент в края на 2019 години ги прави задължителни от 6 юли тази година за новите хомологирани модели. С други думи, това няма да засегне всички автомобили сега, но от лятото на 2024 година ще стане факт за всички нови коли на цялата територия на Европейския съюз.

Буферният период, посочен от ЕС е за да може производителите да адаптират и прецизират новата технология. Устройствата, наричани също EDR (event data recorders), обаче, пораждат някои опасения от страна на асоциации и определени потребители, по-специално относно обработката на данни и прекомерното им използване за сметка на шофьорите.

Черните кутии няма да бъдат задължителни за всички автомобили. Както посочихме това ще е само за всички нови коли след 6 юли 2024 година и няма да бъдат поставяни на по-стари и употребявани машини. Уверенията са, че записването на данни ще е ограничено и анонимно и нито застрахователните компании, нито полицейските власти ще могат да използват информацията срещу вас.


катастрофа


За горепосоченото ни уверява текстът на директивата, където е посочено: "Записаните данни ще се използват само в случай на инцидент. Само разследващи, съдебни органи или изследователски институти трябва да имат достъп до данните от черната кутия".

Какво точно записват черните кутии? Компактните устройства с електронен чип записват данните от автомобила като скорост на движение, фаза на ускоряване или спиране, индикатор за поставяне на предпазен колан, използване на мигач, сила на сблъсък, обороти на двигателя и наклона на дадено превозно средство 30 секунди преди и 10 след инцидент.

Както може би знаете, черните кутии в самолетите записват също и разговорите между пилотите, отчасти за да помогне това да се анализират причините за инцидент. Но при автомобилите такова нещо няма да се случва: "Черната кутия не записва никакви лични данни на водача и пасажерите като звуци и разговори в салона", се отбелязва в евродирективата.



Ако сте изключили някой от автомобилните асистенти като например този за поддържане на пътната лента или аварийната спирачка, това ще бъде записано. Данните ще се ползват също така за да се правят статистики, за да може да се анализират данните за пътната безопасност и да се подобрява ефективността на специфичните мерки.

Накратко казано, може да мислим, че черните кутии няма да са "врагове на свободата", особено като се има предвид, че те ще се използват само в случай на инцидент и от компетентни органи. Трябва да отбележим също, че от 6 юли тази година задължителни при наскоро хомологираните автомобили автомобили ще станат и други нови технологии, като се започне с интелигентни ограничители на скоростта, система за автоматично аварийно спиране, откриване на риск от сблъсък при шофиране отзад или наблюдение на бдителността на водача.

0 от 500
  • #2
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Асистента за лента предполагам е проблемен основно когато се кара в у нас. Тук се радваме като има някаква маркировка, Пък да не говорим за хубава такава.
  • #1
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Мистър Уейн ( преди 1 година )
    Асистентът за лента, заедно със старт-стоп системата, са технологиите, които най-много ми лазят по нервите в новите коли.