fallback

Прогноза: Електромобилите ще поскъпнат рязко

След 4 години цената им ще скочи с близо една четвърт, изчислиха експерти

Поскъпването на бензина и дизела накара много хора да се замислят за покупката на електрическо превозно средство, благодарение на което да компенсират разходите за гориво. Цените на електромобилите обаче също не стоят едно място, като се очаква те също рязко да скочат нагоре. А причината е поскъпването на компонентите и проблемите с доставките, съобщава The Drive.

Заради нарастващите цени на повечето компоненти, два от най-големите производители в света - Ford и General Motors, преизчислиха разходите си за 2022 г. И двете компании почти удвоиха сумите, които ще им бъдат нужни за закупуване на материали – съответно до 4 и 5 милиарда долара. А това накара експерти да изчислят, че недостигът на ключови компоненти ще увеличи стойността на елементите за акумулатори с 22% до 2026 г.

Един от основните проблеми на ударния преход към електрификация е липсата на литий, която се усеща все по-силно. Факт е, че с развитието на електрическия транспорт през последните години, цените на компонентите на батериите намаляха до нива от 128 долара на киловат-час. Експертите обаче предричат, че нещата скоро ще се променят и до 2026 г. цената ще скочи на 138 долара.

Подобно развитие на събитията се потвърждава косвено от главните изпълнителни директори на Volvo и Stellantis, които казаха, че през следващите години светът го очаква недостиг в доставките на батерии. Световното производство на литий все още не е в крак с рязкото нарастване на търсенето на материала и инвеститорите не смятат за подходящо да инвестират в нови проекти.

Това означава, че единственото решение на проблема ще бъде повишаването на цената на електрическите превозни средства. Например, цената на Tesla Model 3 се е увеличила с 23% през годината - 38 190 на 46 990 долара. В Rivian също увеличиха цените на пикапа си RT1, като тук ръстът е със 17% - до 78 975 долара. При всъдехода RS1 увеличението е с 20% - до 84 110 долара.

fallback
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    Гърчовете на петролната мафия са жалки вече. Дните на ДВГ са преброени. Таратайките с ауспух постъпват не по-малко.
  • #19
    Жоро ( преди 1 година )
    До #19Не забравяй и фактът, какво е качеството на дизела в България ;)
  • #18
    Kkk ( преди 1 година )
    Е това ще е края на електромобилите и без това са пълна глупост, ами и скъпа на всичкото отгоре.
  • #17
    До 18 ( преди 1 година )
    Точно обратното! Ако дизела се кара както трябва, е много рентабилна кола! Дизела е направен за минимум 30 000км годишно, основно извънградско!тогава няма проблеми с филтри, ЕГР и т.н. В Германия правилото е точно това при покупка на автомобил с ДВГ!Над 30 000км годишно дизел, под 30 000 - бензин.В БГ ползвате дизели да ходите до селската кръчма на 500м от гаража, филтрите се скапват, *** Гошо тираджията дава крадена нафта на далавера!
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако дизела се кара както трябва е много нерентабилна кола филтри и тн.Тва че в БГ се карат избушени кочшини и се минават прегледи с бутилка уиски и че през 80-те немците не обръщаха внимание на всички дизели що пушат свърши тая
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    Дизелите обаче поефтиняват. Вече никой не иска да кара нафтови печки, никой не ги купува и скоро ще ги дават за скрап масово, защото на никакви еко норми не отговарят.
  • #14
    Гочето с голфа ( преди 1 година )
    Електромобилите ще поскъпнат рязко, преди да поевтинеят рязко. Същото важи и за всички автомобили.
  • #13
    carpe_diem ( преди 1 година )
    A eлектричката ни е на 7 години и няма почти никаква деградация.И понеже не е нова, осъзнавам, че един ден може да стане проблем и че и тия коли се чупят, ама някакси като съм дал още по-големи пари за ремонт друга кола вече и не ми е драма и пак да се наложи...
  • #12
    carpe_diem ( преди 1 година )
    Kaто "каталяса" батерията, няма нужда да сменяш цялата "батерия". Много лесно се вижда кои клетки са дали фирa и се сменят. Най-скъпият ремонт на електричка не е по-скъп от най-скъпия ремонт с ДВГ. Като се замисля как каталясах 7К за ДВГ колата ми преди 2 години, ей така за профилактика, че харчеше масло и дилемата беше дали да я хвърля или да си я оправя и да си я карам... А тая процедура за електричка струва 1-2К, според зависи. Може и до 5, ама затова човек трябва да е бая карък...
  • #11
    sas ( преди 1 година )
    Хайде пак електричките са черни. Лично видях как бензинови и дизелови модели на Пежо поскъпнаха с 15% са 2-3 месеца. Разбирам, че суровините за електричките са по-ограничени, но не ги вадете от контекста - всичко поскъпва!
fallback
Последни