Новите автомобили продължават да поскъпват, като това се отразява и на тези втора ръка. В същото време производителите предлагат все повече хибридни версии на своите модели, с което се повишава и интересът към употребяваните коли със смесено задвижване – двигател с вътрешно горене и електромотор.
Безспорно, автомобилът, който проправи пътя на този тип задвижване, е Toyota Prius. В случая ще стане дума за третото поколение на модела (индекс ZVW30), което излезе през 2010 г. И вече е достатъчно разпространено на пазара на употребявани превозни средства. Дали обаче покупката на хибрид на повече от 10 години е добра сделка? Нека видим какво казват различни експерти.
Сред предимствата на лифтбека е, че той е произвеждан в Япония, което означава висока надеждност. Разходът на гориво също е впечатляващ – около 4,5-,4,7 л/100 км, въпреки че се различава от посочените от Toyota 3,9 л/100 км. Като плюс се отчита и добрата динамика.
В същото време обаче този Prius предлага сравнително малък пътен просвет – 140 мм, а също така и странна ергономия, заради което седалката на шофьора не е удобна. Японците са се престарали в опита си да бъдат оригинални, като някои бутони и превключватели трябва да бъдат търсени дълго време, а липсата на стандартен приборен панел на таблото също е нещо, с което трябва време, за да се свикне.
Двигател
Двигателят с атмосферно пълненe 2ZR-FXE 1.8 (99 к.с.), който зарежда батерията, често работи на „оптимални обороти“, които обаче са ниски. Това води до ускорени въглеродни отлагания във всмукателния колектор и по дроселовите клапи. Ако не се почистват, се повишава разходът на масло. Като цяло, ресурсът на двигателя е над 300 000 км. От Toyota препоръчват смяна на масло и филтри на всеки 15 000 км.
Електрическата част на силовия агрегат е почти вечна. Тя осигурява рекуперация на енергията при спиране. Батерията с високо напрежение също е издръжлива, но не обича дълги периоди на престой и спад на заряда под 40%. В такива случаи, особено през зимата, проблемите при стартиране са неизбежни и модулите могат да се повредят. Те се сменят, но това струва доста скъпо.
Слабите звена са горивната помпа (разположена в резервоара) и водната помпа на инверторната охладителна система (енергийния преобразувател), в която елементите изгарят от прегряване.
Сред предимствата се посочва факта, че системата няма много „ненужни“ компоненти - стартер, съединител, генератор и задвижващи ремъци. Преди покупка обаче задължително трябва да се направи диагностика на батерията.
Скоростна кутия
Въртящият момент се предава от безстепенна планетарна скоростна кутия. Тя е проста и надеждна, като се изисква само следене на състоянието на маслото и редовна смяна.
Окачване
В случая то е като на конвенционален автомобил - отпред McPherson, а отзад - еластична греда. Амортисьорите излизат сравнително бързо от строя - понякога при пробег от 60 000-80 000 км. По това време се сменят подпорите и втулките на стабилизатора.
Консумативите на спирачната система са издръжливи, тъй като благодарение на системата за рекуперация натоварването върху тях е намалено. Това донякъде е „нож с две остриета“, тъй като спирачните апарати имат по-малко работа и се окисляват. Затова се препоръчва тяхното периодично почистване и смазване.
Интериор
Вече стана дума за странното разположение на приборите пред водача, което може да бъде проблем поне в началото. Освен това, затоплянето на салона отнема доста време. Материалите са прости, така че е нормално с течението на времето да се износват.
Безопасност
Третото поколение на Prius е подложен на стандартните тестове за безопасност още през 2009 г. Хибридът получава максимални 5 звезди, като защитата на шофьора и пътника до него са оценени на 88%, на децата – 82%, на пешеходците – 68% и на системите за безопасност и асистентите на водача – 86%.