IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо вече нямаме нужда от ръчна скоростна кутия

Това е съмнително удоволствие особено в сериозни задръствания

Скоростните кутии са необходими за промяна на скоростта и въртящия момент, предавани от двигателя към колелата на автомобила. За да направите това, трансмисията използва зъбни колела с различен брой шеврони. В зависимост от коя двойка предавки се предава силата от двигателя на колелата, въртящият момент  също варира. 


механични скорости


Има обаче така наречените вариатори, в които няма предавки, а предавателното отношение се променя по различен начин, но за тях ще говорим друг път. Сега обръщаме внимание са класическата механична скоростна кутия, която лека-полека излиза от употреба, но у нас все още е масова.

Механичната (известна още като "ръчна") скоростна кутия се управлява директно от водача. В точния момент самият човек превключва предавките. За това се използва лост, свързан към кутията със специални щанги. За да смените предавката, трябва да натиснете педала на съединителя. В същото време две части в самия съединител се разединяват, в резултат на което "връзката" между двигателя и кутията се прекъсва. За да потеглите с  "ръчка", педалът на съединителя трябва да се освободи много плавно, в противен случай колата просто ще изгасне.


механични скорости


На практика шофирането с механична скоростна кутия, което предполага постоянна работа със скоростния лост и педала на съединителя, е съмнително удоволствие, особено в задръствания. Но мнозина не смятат така и все още супер скъпи автомобили се поръчват с "ръчка". Иначе единствените предимства на ръчната скоростна кутия са нейната по-ниска цена и простота на устройството, тоест теоретично и по-висока надеждност.

Вярно е, че в съединителя е необходимо периодично да се сменят частите, които се трият една в друга (няма такъв проблем в преобразувателите на въртящия момент), но на фона на ремонт са автоматична трансмисия, това е доста по-лесна и евтина процедура, особено при трансмисиите без маховик. В момента ръчните скоростни кутии са силно препоръчителни само за ралита  - основно заради наличието на третия педал, който е много полезен за водача по време на контролиран дрифт. Но за обикновените собственици на автомобили ръчната скоростна кутия в действителност няма предимства. 

0 от 500
  • #42
    18 rate up comment 5 rate down comment
    Народ ( преди 1 година )
    Егати, разсмяхте ме бе хора..... Автоматика бил за градско, ръчката за извън градско..... И логиката тук е? Контролирали автомобила с ръчна скоростна кутия... Смях и никаква логика! Шофьор с почти 30 годишен стаж съм и ще съм карал ръчки и автомати колкото повечето хора тук не си и представят, та личното ми мнение е, че за града, а и извън него(за дълъг) път автомата е супер избор. За извън пътя (офроуд, черно) ръчните са с предимство. Карайте каквото ви харесва или можете да си позволите!Умната
  • #41
    10 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    За *** с меки китки, които постоянно си ръчкат у телефоните и автоматика е достатъчно добър....
  • #40
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Шоферче ( преди 1 година )
    Всички автоматици могат да се освобождават, но не е хубаво да се дърпа на голямо разстояние защото няма смазване
  • #39
    53 rate up comment 15 rate down comment
    Шофьор ( преди 1 година )
    Карачите ползват ръчни скорости.Мърлячите автоматични....Ръчните скорости имат е второ предимство. При повреда в двигателя или скоростната кутия, може да се тегли автомобила. При автоматите - ***. Умрял на място. И трето предимство. При умрял акумулатор, автомобила с ръчни скорости го буташ и тръгва. С автоматични скорости - ***. Умрял на място. При новите автомобили, тъкани с електроника, акумулаторите се сдухват често... Някой да има несъгласен?
  • #38
    24 rate up comment 9 rate down comment
    Шофьор ( преди 1 година )
    Гуменчо Насравов, я кажи и не лъжи, защо пистов ите бегачки са с ръчни скорости подредени, бе диференциал скъсан?По наблюдава само. Рали бегачките също са ръчки. Офроудите също са ръчки. Само "паркетните" асфалтищари за градски *** са автомати, та задниците им да клати. Карача ползва ръчка и без всякакви там 4х4, системи за сцепление, помощници в завои, за наклони и всякакви измислени балони за шофьор-***, които не знаят какво е делко, а жените не знаят, че имат двигател...
  • #37
    25 rate up comment 13 rate down comment
    Шофьор ( преди 1 година )
    Карачите ползват ръчни скорости.Мърлячите автоматични....Ръчните скорости имат е второ предимство. При повреда в двигателя или скоростната кутия, може да се тегли автомобила. При автоматите - ***. Умрял на място. И трето предимство. При умрял акумулатор, автомобила с ръчни скорости го буташ и тръгва. С автоматични скорости - ***. Умрял на място. При новите автомобили, тъкани с електроника, акумулаторите се сдухват често... Някой да има несъгласен?
  • #36
    34 rate up comment 11 rate down comment
    Ръчка ( преди 1 година )
    Ръчната трансмисия дава истинското удоволствие от шофирането. Другото е просто возене.
  • #35
    6 rate up comment 0 rate down comment
    М да а ( преди 1 година )
    "... който е много полезен за водача по време на контролиран дрифт..." живея до едно кръгово и съм се нагледал
  • #34
    31 rate up comment 5 rate down comment
    112 ( преди 1 година )
    Важното е да има избор, пък който с каквато иска да си кара. И никой не може да ми казва от какво имам нужда защото ще си взема което искам. Статията за мен е кликбейт ...
  • #33
    30 rate up comment 9 rate down comment
    Знам ли ( преди 1 година )
    Който иска нека си кара таблет на колела. Който може кара истинска кола!