IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо вече нямаме нужда от ръчна скоростна кутия

Това е съмнително удоволствие особено в сериозни задръствания

Скоростните кутии са необходими за промяна на скоростта и въртящия момент, предавани от двигателя към колелата на автомобила. За да направите това, трансмисията използва зъбни колела с различен брой шеврони. В зависимост от коя двойка предавки се предава силата от двигателя на колелата, въртящият момент  също варира. 


механични скорости


Има обаче така наречените вариатори, в които няма предавки, а предавателното отношение се променя по различен начин, но за тях ще говорим друг път. Сега обръщаме внимание са класическата механична скоростна кутия, която лека-полека излиза от употреба, но у нас все още е масова.

Механичната (известна още като "ръчна") скоростна кутия се управлява директно от водача. В точния момент самият човек превключва предавките. За това се използва лост, свързан към кутията със специални щанги. За да смените предавката, трябва да натиснете педала на съединителя. В същото време две части в самия съединител се разединяват, в резултат на което "връзката" между двигателя и кутията се прекъсва. За да потеглите с  "ръчка", педалът на съединителя трябва да се освободи много плавно, в противен случай колата просто ще изгасне.


механични скорости


На практика шофирането с механична скоростна кутия, което предполага постоянна работа със скоростния лост и педала на съединителя, е съмнително удоволствие, особено в задръствания. Но мнозина не смятат така и все още супер скъпи автомобили се поръчват с "ръчка". Иначе единствените предимства на ръчната скоростна кутия са нейната по-ниска цена и простота на устройството, тоест теоретично и по-висока надеждност.

Вярно е, че в съединителя е необходимо периодично да се сменят частите, които се трият една в друга (няма такъв проблем в преобразувателите на въртящия момент), но на фона на ремонт са автоматична трансмисия, това е доста по-лесна и евтина процедура, особено при трансмисиите без маховик. В момента ръчните скоростни кутии са силно препоръчителни само за ралита  - основно заради наличието на третия педал, който е много полезен за водача по време на контролиран дрифт. Но за обикновените собственици на автомобили ръчната скоростна кутия в действителност няма предимства. 

0 от 500
  • #52
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Бжж ( преди 1 година )
    Има автобили които искам да са с ръчна, иначе предимствата и недостатъците на автоматика са ядсни :))
  • #51
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Бай глезльо ( преди 1 година )
    От 20годин карам автомати и единствен ремонт съм правил на ок.400000км.
  • #50
    19 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тоя дето си мисли, че е много богат щото кара автоматик да знае, че богатите имат не автоматик, а шофьор. Бих си купил автоматик, но си карам на ръчка, щото не познавам някой да не е дал луди пари за ремонт, за да си кара автоматика. А като гледам бъдещето и автоматика отива при ръчките и смукача.
  • #49
    42 rate up comment 3 rate down comment
    До 48 ( преди 1 година )
    От 2003г. до сега карам само автоматици, за мен също са много по-добре от механична, но много се дразня на хора като теб, които парадират с богатство и плюят по хората с по-малки възможности. Аз мога да си позволя хубава кола и карам такава, но никога не бих унижавал или подигравал човек, който кара евтина кола. Нека всеки си кара каквото иска и може да си позволи и да бъдем толерантни един към друг.
  • #48
    6 rate up comment 47 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Който разбира, автоматик избира! А бедната мишка няма пари за масло и гуми и какво да избере освен ръчка, т.е. най-евтиното. Така, че тези дето ми се правите на шофери, съберете малко пари, покарайте автомат и елате да си говорим! А 44-ти да за даваш подобни глупави въпроси значи, че на автоматик не си се качвал никога. Вземи покарай и тгава пиши за неща, които си виждал само на картинка и не знаеш как действат. Виж в съседната статия Супрата как изпреварва, като не можеш да караш автомат!
  • #47
    13 rate up comment 14 rate down comment
    data ( преди 1 година )
    По голям кеф от автомата няма !
  • #46
    24 rate up comment 6 rate down comment
    Иван ( преди 1 година )
    Аман от сноби и комплексари! Но не са автоматични сколости, то не са електрокари, то не са компютри в колите с дисплеи като телевизори, ама сам не можеш да си смениш крушката на мигача, а тичаш във фирмения сервиз! Да не говориме какво става, ако ти се повреди автоматиката или ти свърши батерията по време ва пътуване. А като се наложи смяната им - жална ви майка! Изобщо големи "карачи" - ако може да лежат на задната седалка, да "чатят" или да висят във "фейса", а колата сама да ги вози!
  • #45
    13 rate up comment 23 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В момента имам две коли. Едната е с ръчна ск.кутия, а другата с автоматична. И не, не изпитвам по голямо удоволствие от карането на тази с ръчната. Точно обратното е. И в града, и извън него. Толкова ли ви е трудно, на повечето пишещи тук да си признаете, че просто не можете да си позволите кола с автоматик.
  • #44
    2 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Народ 42 е ми кажи при рязко изпреварване, като си такъв карач, на кое ще заложиш?
  • #43
    15 rate up comment 12 rate down comment
    Карачо ( преди 1 година )
    Алооо, карачите, да ви подам скоростния лост да го раздвижите! Първо с ръце, а после без ръце. Нали сте карачи! Истинските такива го правят професионално без ръце, а вие нали сте профита. Поне така виждам в част от коментарите. Истината обаче е тази, че само абсолютен комплексар, който със сигурност не може добре да шофира може да каже подобно нещо, че тези с ръчка са добри шофьори, а другите не. Трансмисията е без значение и тя никога не може и не е критерии за уменията на задкормилното.