fallback

Защо вече нямаме нужда от ръчна скоростна кутия

Това е съмнително удоволствие особено в сериозни задръствания

Скоростните кутии са необходими за промяна на скоростта и въртящия момент, предавани от двигателя към колелата на автомобила. За да направите това, трансмисията използва зъбни колела с различен брой шеврони. В зависимост от коя двойка предавки се предава силата от двигателя на колелата, въртящият момент  също варира. 

Има обаче така наречените вариатори, в които няма предавки, а предавателното отношение се променя по различен начин, но за тях ще говорим друг път. Сега обръщаме внимание са класическата механична скоростна кутия, която лека-полека излиза от употреба, но у нас все още е масова.

Механичната (известна още като "ръчна") скоростна кутия се управлява директно от водача. В точния момент самият човек превключва предавките. За това се използва лост, свързан към кутията със специални щанги. За да смените предавката, трябва да натиснете педала на съединителя. В същото време две части в самия съединител се разединяват, в резултат на което "връзката" между двигателя и кутията се прекъсва. За да потеглите с  "ръчка", педалът на съединителя трябва да се освободи много плавно, в противен случай колата просто ще изгасне.

На практика шофирането с механична скоростна кутия, което предполага постоянна работа със скоростния лост и педала на съединителя, е съмнително удоволствие, особено в задръствания. Но мнозина не смятат така и все още супер скъпи автомобили се поръчват с "ръчка". Иначе единствените предимства на ръчната скоростна кутия са нейната по-ниска цена и простота на устройството, тоест теоретично и по-висока надеждност.

Вярно е, че в съединителя е необходимо периодично да се сменят частите, които се трият една в друга (няма такъв проблем в преобразувателите на въртящия момент), но на фона на ремонт са автоматична трансмисия, това е доста по-лесна и евтина процедура, особено при трансмисиите без маховик. В момента ръчните скоростни кутии са силно препоръчителни само за ралита  - основно заради наличието на третия педал, който е много полезен за водача по време на контролиран дрифт. Но за обикновените собственици на автомобили ръчната скоростна кутия в действителност няма предимства. 

fallback
  • #22
    Абе ( преди 2 години )
    Като платиш една торба пари за ремонт на автоматика, ще разбереш защо ръчната е по-добре.
  • #21
    пропов ( преди 2 години )
    Йорданеее чети и записвай: БМВ М3/М4. Порше 911/917. Тойота Супра, Нисан Z, Астън Мартин...пропускам нещо но и тези не са малко. И при втора употреба колите,особено спортните, ръчката вдига цената с 10 до 50% в зависимост от конкретния модел. Не говорим за практичност, говорим удоволствие и мъжество.
  • #20
    Klasika ( преди 2 години )
    Автоматика е за изчегъртването на реакциите и мозъка на стадото и да не забелязва нищо и нищо да чувства- директно в матрицата !!!!!!...,докато с скоростите трябва и да се мисли и оставаш човек!!!!!!.....- но на спекулантите ме им трябват човеци и мислещи!!! Затова автоматик и затъпяване до дъното на бездната на безкрая на пропадането на вечната глупост и отчаяние и безпринципност и лутане на ума в небитието на изпадналата посредственост!!!!.... Рай за спекулантите?
  • #19
    Klasika ( преди 2 години )
    Имаме! Но ако трябва с бой и полиция и репресии ще ни откажат!!! Както с ковид,както и с най опасните за въздуха и озона и здравето на хората коли- а това са електрическите отпадъци-убийци....- ел.коли,убийците на 22 век!!! Само че искат да махнат скоростите по друга причина!!! Както ни направиха стадо с всички ненужни електроники и чипове по колите,така сега без скорости искат да ни направят безволеви-безмозъчни ***!!! Ел.коли и чиповете и ковида са за пране на баснословни пари!!!
  • #18
    Йордан. ( преди 2 години )
    Да Nawni ( или там както се казваш). Господинееее. Виждам, че вие нищо, ама абсолютно нищо не разбиратеее. Кажете ми поне 1 автомобил, произведен след 2015 и с над 400 коня, който е класическа ръчка. ? Поне 1? И не говорим за роботизираните. Много ми е интересно, за критиците на автоматите. Абе, при положение, че 90 % от автоматикцте имат ръчен режим
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Няма пълно щастие! Автомат за градско и ръчка за извънградско. Който, каквото харесва, това да кара! Аз съм с автомат и съм окей в града, но извън града си е мъка, особенно по пресечени участъци. А и на магистралата си е пълна скука. Важното е да не се нервите и да стигнете до точка Б. Със здраве!
  • #16
    50 ( преди 2 години )
    Аз също трябва да си сменя колата с автоматична скоростна кутия защото имам ставни проблеми , иначе съм карал кола с автоматична скоростна кутия много по лесно е само до като се свикне малко се обърквам .
  • #15
    До #7 ( преди 2 години )
    Не си съвсем прав, защото аз например имам проблем и износена става на лявото коляно. Ако карам ръчка след няколко часа започвам да куцам. И затова си взех автоматик. Хора с физически увреждания също карат автоматик. Едно нещо обаче не смятам за адекватно и това е да се учиш на автоматик.
  • #14
    Old school driver ( преди 2 години )
    За състезание предпочитам ръчка!
  • #13
    До 12 ( преди 2 години )
    Точно ние, най - бедните в Европа знаеш ли кога ще караме масово електрички ?По - скоро ние да намалим средната възраст на автопарка от 20+ на евентуално 15+, ще значи, че сме забогатели много.
fallback
Последни