Регистрациите на нови автомобили в ЕС през април са намалели с повече от 20%, като това е един от най-лошите месеци след разгара на пандемията Covid-19 през 2020 г. Данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) разкриват, че за месеца да продадени 684 506 нови превозни средства в сравнение с 862 443 бройки през април 2021 г.
Когато се включат продажбите в Европейската асоциация за свободна търговия (EFTA) - Исландия, Норвегия и Швейцария, плюс добавянето на Великобритания, общият резултат за април е 830 447 до април. Това е спад от 20,2% спрямо 1 040 027 автомобила, продадени през същия месец на миналата година. От януари до април в ЕС са продадени 2 930 366 нови превозни средства. Това също е значителен спад – 14,4%, спрямо 3 422 714 регистрации, регистрирани през първите четири месеца на 2021 г.
Прави впечатление обаче, че някои производители са много по-силно засегнати от други в цяла Европа. Например, продажбите на моделите на Stellantis падат с 32,1% през миналия месец - от 202 306 бройки до 137 455. Volkswagen Group също отчита спад, като той е 27,1% - от 230 038 на 167 786 единици. При Renault Group намалението на продажбите е с 18,2%, при Toyota – 3,6%, при BMW Group - 20%, а при Mercedes-Benz – 21,2%. На минус за април са още Ford – 18,1%, Volvo - 20,7%, както и Mazda - 32%.
Има обаче и автомобилни компании, които успяха да увеличат продажбите си през април. При Hyundai Group, например, ръстът е с 10,8% - 65 073 на 72 095 единици. Заслугата е на Kia – увеличение с 14,7%, докато при Hyundai то е 6,5%. По подобен начин Mitsubishi и Honda отчитат увеличение на продажбите - съответно с 11,9% и 33%, но техните резултати са сравнително скромни – 5629 и 4077 нови автомобила.
Причините за общия спад са добре известни - проблемите с веригата за доставки и увеличаващата се инфлация. Това накара експертите да намалят очакванията си за общия брой продажби на нови коли в ЕС за годината на под 10 млн единици.