IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-голямата афера на XX век – невероятната история на автомобила Dale

Космически технологии, рекордно ниска цена и жена начело – този проект трябваше да натрие носа на Голямата тройка

Световната петролна криза от 1973 г. променя автомобилната реалност в Америка. Огромните машини с лакоми двигатели изведнъж се превръщат от мечта в бреме, а местните производители не успяват да се ориентират в обстановката и само за няколко години отстъпват голям дял от пазара на икономичните и удобни модели от Япония.


проект Dale


И все пак в САЩ се появява компания, която изглежда готова да се възползва от ситуацията и да заплаши господството на Голямата тройка - General Motors, Ford и Chrysler. Тя се казва Twentieth Century Motor Car Company, като обещава да пусне автомобил с разход на гориво от 4 л/100 км и максимална скорост 140 км/ч.

Вярно е, че това не е точно автомобил, а по-скоро трицикъл с едно задно колело и мотоциклетен двигател с два цилиндъра и 40 к.с. Колата обаче има аеродинамична каросерия, комфортен салон и стандартни органи за управление. На всичко отгоре тя струва само 2000 долара, което е по-малко от най-простия Volkswagen Beetle!


проект Dale


Още повече, обявено е, че за проектирането на автомобила са привлечени инженери от НАСА, а каросерията е направена от невиждана досега пластмаса. Тя е разработена за огнеупорната обшивка на совалките, като при удар с до 50 км/ч дори не променя формата си. И президентът на новата компания лично се е убедила в това, като седнал зад волана, ускорил и се ударил в стена.

Жена начело

Да, „убедила“ е правилната дума, тъй като начело на Twentieth Century Motors е Джералдин Елизабет „Лиз“ Кармайкъл. И ако сега подобно нещо се счита за напълно нормално, преди 50 години е било напълно немислимо. Обявената автобиография обаче е доста впечатляваща. В нея се посочва, че тя е дъщеря на фермер, но има дипломи за инженер и икономист от университетите в Охайо и Маями. Била е женена за служител на НАСА на когото е родила 5 деца, но той е починал и тя е останала вдовица. Въпреки това, Елизабет решил да даде на Америка автомобил-мечта.


проект Dale


Първата стъпка в този посока е нейното запознанство със самоукия конструктор Дейл Клифтън. През 1973 г. той проектира гениална машина, като взима мотоциклет Honda Super Hawk, маха предната вилка и волана, а останалото вкарва в рама, която вместо с пластмаса и метал е обшита с изкуствена кожа.

Отпред са поставени две колела от мотоциклет, а вътре има спортни седалки, волан и педали, като всичко изглежда много просто, икономично и евтино. Именно тази конструкция Кармайкъл взима за основа на бъдещия си автомобил, наречен на името на изобретателя му – Dave.


проект Dale


По това време думата „стартъп“ все още не съществува, но компанията е именно това. Лиз обещава невероятни перспективи – производството трябва да стартира през 1975 г., като бройката е впечатляваща – 88 000 коли на година. То трябва да бъде последвано от строителство на нови заводи и господство на автомобилния пазар.

Може и да звучи прекалено, но Кармайкъл притежава невероятна харизма, дар-слово и умее да убеждава. Всеки, който си е общувал с нея за няколко минути, вече е убеден, че ще се случи точно това, което е чул от нея. За това помага и мащабна пиар-кампания – за Dale се пише по цял свят, а в щаб-квартирата на Twentieth Century Motors в Калифорния е изложен образец на бъдещата кола, чиито снимки се появяват навсякъде.

Дайте си парите


проект Dale


Това, което не стига за революция в автомобилния свят, са пари. Понятието „краудфандинг“ не съществува, но този проект е именно това. На всеки желаещ да притежава автомобила е предложено да внесе първоначална вноска, която варира от 1/4 до пълната цена. С тези пари трябва да се довършат изпитанията и да се започне производство. В замяна клиентът ще получи от първите серийни екземпляри на това, което трябва да стане най-великият автомобил на Америка.

Скоро обаче властите в САЩ усещат, че подобна схема е нарушение на закона и я забраняват. Това обаче не притеснява нито Кармайкъл, нито клиентите, които продължават да носят пари. А Dale продължава да е основен герой в медийното пространство, като дори участва популярното тв-шоу „Цената на успеха“, където участниците трябва да познаят цената на една или друга стока. И ако го направят, я получават като награда.


проект Dale


Никой обаче не успява да познае колко струва Dale. А причината е грижливо пазената тайна – вместо автомобил в студиото е изложена пластмасова макет на колела, който не може да се движи. Събитията обаче се развиват мълниеносно. Дейността на компанията предизвиква все повече въпроси, чиито отговори се търсят както от журналистите, така и от правителствените служби.

Убийство

През януари 1975 г. в офиса на Twentieth Century Motors е открит мъртъв мениджърът по продажбите Уилям Милър. Оказва се, че той е застрелян от Джак Оливър, с който по-рано са лежали в една килия в затвора „Сан Куентин“. А причината за убийството е, че в компанията е трябвало да започне проверка от страна на властите, като първият в списъка за разпит е бил именно Милър. Съответно, той е отстранен за да не разкрие истината.


проект Dale


А тя изглежда много проста – автомобил Dale не съществува. Това, което е показано на хората, са два макета и един прототип с мотор от косачка за трева. Той е сглобен набързо през 1974 г. в навечерието на посещението на потенциални инвеститори от Япония. При опита машина да бъде подкарана тя се преобръща. Казано по друг начин – няма дори хипотетичен шанс серийното производство да стартира нито през 1975 г., нито дори след това.

Разбира се, полицията се насочва към Лиз Кармайкъл, която се опитва да се измъкне. Тя обява публично, че Голямата тройка от Детройт се опита да унищожи опасния си конкурент и напуска Калифорния. Премества се в „по-демократичния“ Тексас, за да организира производството там. Самолетът с макетите на Dale, Елизабет и 6 милиона долара, получени от клиенти, излита от Лос Анджелис за Далас само няколко часа, преди да избухне скандалът.


проект Dale


Голямата изненада

Джери Дин Майкъл е един от големи аферисти в САЩ по това време, като ФБР го преследва още от средата на 60 години заради фалшифициране на пари и финансови измами. Той участва в безумни авантюри из цяла Америка, като успява да се ожени три пъти, да се разведе и да остави 5 деца след себе си. А четвъртата му съпруга – Вивиан Барет, му ражда още толкова.

За да се измъкне от историята с фалшифицирането на пари, Джери инсценира собствената си смърт в автомобилна катастрофа и така изчезва от полезрението на полицията. Поне докато следователите не откриват отпечатъците му в офиса на Елизабет Кармайкъл. Да, точно така - Джери Дин Майкъл и жената Елизабет Кармайкъл са едно и също лице. А най-безумното е, че господин Майкъл си сменя пола. След известно време децата му започват да го наричат „мамо“, а съпругата му Вивиан - „лельо“. Самата тя работи като асистент на президента на Twentieth Century Motors. Тоест, на своя мъж. Или пък на жена си.


проект Dale


Финалът на историята

В крайна сметка Елизабет Кармайкъл е изправена през съда, където се назначава за собствен адвокат (оказва се, че е доста добре запозната със законите). Делото продължава с месеци, а в деня на произнасяне на присъдата Лиз отново избягва. Заловена е цели 10 години по-късно, като въпреки смяната на пола е вкарана в мъжки затвор. Лежи 18 месеца, след което е освободена, за да прекара остатъка от живота си в Тексас, където на 76-годишна възраст умира от рак. Това става през 2004 г.

Цялата тази история звучи като сценарий за холивудска продукция, а някои детайли звучат абсурдно. Например, как на опитен и умен мошеник като Джери Лин Майкъл може да му дойде идеята за смяна на пола и смяна на името на Джералдин Карлмайкъл? Това обаче не е художествена измислица, а факт. Както е факт, че и като мъж, и като жена, този човек е притежавал невероятен магнетизъм. И дори сам е вярвал в това, което прави, като проектът Dale не е изключение.


проект Dale


Елизабет Кармайкъл наистина е искала да направи автомобил. Тя действително наема няколко инженери, като част от тях са работили в НАСА и те наистина проектират превозно средство. Друг е въпросът, че в организацията на работата цари хаос, няма ясна система на ръководство, а планът за пускане на серийно производство в рамките на година от самото начало е обречен на провал.

Лиз просто не знае нищо за автомобилния бизнес, а край няма човек или хора, които да и помогнат. И дори, когато нещата около нея започват да се разпадат, тя не изчезва с откраднатите пари, както би направил всеки престъпник. Напротив, тя остава, опитва се да рестартира проекта и до последно се надява, че нещо ще се случи. Разбира се, крайният изход си остава същият, но все пак на тази история, която мнозина наричат „Най-голямата автомобилна измама на XX век“, може да се погледне и под друг ъгъл.

0 от 500
  • #6
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Пропов ( преди 1 година )
    Е за това ако не направят един филм...Тъкмо модерна тема - сексуалност, транссексуалност , дискриминация, предразсъдъци, наука и технологии, еко, крими абе всичко ще има.
  • #5
    7 rate up comment 2 rate down comment
    .org ( преди 1 година )
    "Колата обаче има аеродинамична каросерия, комфортен салон и стандартни органи за управление.":) , Не знаех, че колите имат органи, и то стандартни...
  • #4
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Любопитно, предполагам че някой е (или ще) снима с серия по темата и за това сте го изтипосали
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    abc ( преди 1 година )
    И за "лосовия тест" мислех да питам дали ще може да го мине с повече от 10 км/ч.... Ама се отказах.
  • #2
    6 rate up comment 1 rate down comment
    abc ( преди 1 година )
    А, забравих да питам... А ако се спука задната(единствена отзад) гума, как точно слагаме крика, къде го слагаме и как изваждаме задното колело?
  • #1
    6 rate up comment 0 rate down comment
    abc ( преди 1 година )
    Да, само жена може да измисли такава кола. Като завали сняг ще трябва да изгребеш 4 кофи сняг от пространството пред фаровете(по 2 кофи на фар), че да може да им се вижда светлината. Разбира се, ако продължава да вали, трябва да спираш на всяка отбивка за допълнително разчистване на новонатрупания сняг.При силен дъжд също е забавно. Загребва вода в прекрасни количества и като подскочи колата от някоя неравност и всичката вода ти се изплисква на предното стъкло и нищо не виждаш.