Lotus и Smart са последните две автомобилни марки, които се присъединиха към SUV-сегмента. През март британците представиха своя Eletre (на снимката), който ще се появи на пазара до няколко година, а само преди седмица Smart разкри #1 - SUV от B-сегмента, който трябва да си съперничи на Mini Countryman.
Тези продукти са отговор на бума на продажбите, който се отчита през последните години. Производителите залагат масова на подобни превозни средства, тъй като обикновено те са по-скъпи, но са базирани на стандартни платформи и така носят по-големи печалби. Формулата е много лесно - на една архитектура се предлагат различни модели и каросерии, като именно SUV-ата са в най-високата ценова категория.
В някои случаи цената между два автомобила на еднаква платформа е доста голяма. Проучване показва, че в B-сегмента тя може да достигне до 35%. Във сегмент F (луксозни автомобили) разликата намалява до 11%. Средно обаче - във всички сегменти от B до F тя е 30%, като това обяснява стремежа на производителите да имат поне един SUV в гамата си.
С най-много такива модели в гамата си може да се похвали Toyota - 18 (на снимката). Следват Volkswagen - 16, Ford и Hyundai - по 13, Mercedes-Benz - 12, Audi и Chevrolet - по 11, Jeep, Kia и Nissan - по 10.
Въпреки това, все още има големи компании, които не са изкушени от този бум. Някои просто не се интересуват, защото SUV-моделите на са част от ДНК-то на марките им, други просто нямат ресурси за разработката на такъв автомобил, а трети вече работят по него.
Затова е и доста любопитно да видим кои марки все още нямат SUV в гамата си. Това са Abarth, Alpine, Bugatti, Chrysler, Ferrari, Lancia, Lucid, McLaren, Pagani, Polestar и Ram. В случая изключваме по-малки и неизвестни компании, както и много производители от Китай.
В случаите с Alpine, Ferrari и Polestar положението скоро ще се промени, като се очаква те да представят свой SUV до две години. Всъщност Ferrari Purosangue (на снимката ) ще бъде готов по-рано, а премиерата му ще се състои до няколко месеца. Твърди се, че и Chrysler работи по SUV, но това не е потвърдено.
Други марки като Bugatti, McLaren или Pagani предпочитат да си останат със суперколите и засега направата на SUV не е сред техните приоритети. Ако всъдеходът на Ferrari се окаже успешен, това може да промени техните възгледи.
На свой ред, Ram - марка, която е на 6-о място по продажби в Stellantis, предпочита да си остане при пикапите и лекотоварните машини. Licud едва започва пътя си на независима марка, но вероятно следващата стъпка ще бъде именно SUV. При Abarth и Lancia също ще има новости, като сред тях със сигурност ще има модели от този клас.