Японският производител Lexus винаги е бил сред най-големите привърженици на електрификацията, като това се дължи на връзките му с Toyota. Почти всички модели на бранда се предлагат с хибридно задвижване, но изцяло електрическите автомобили липсват от гамата му. Изключение до днес правеше единствено Lexus UX 300e, но сега към него се присъединява и кросоувърът RZ 450e.
Това е 100% електрически SUV, базиран на новата платформа e-TNGA, който споделя повечето технологии с Toyota bZ4X и Subaru Solterra. Това се отнася и за дизайна, като той обаче следва и други черти на Lexus. Предната част приема класическата форма на пясъчен часовник на решетката, като от компанията определят тази философия на дизайна като израз на движение и динамика, дори когато автомобилът е неподвижен.
RZ е дълъг 4,81 метра (+12 см в сравнение с bZ4X), 1,90 м широк (+4 см) и 1,64 м висок (-1 см), като въпреки „квадратния“ силует в Lexus са заложили и на аеродинамиката. Отпред откриваме решетка с активни капаци, които се отварят и затварят в зависимост от необходимостта от охлаждане на батериите или намаляване на съпротивлението на въздуха. В задната част има LED светлинен подпис, който минава през кърмата.
Интериорът е доста изискан, като включва кожа, алуминий и лъскави черни вложки. Седалките са от Ultrasuede - велур, изработен от издръжливи материали. Впечатление правят големият 14-инчов сензорен екран на информационно-развлекателна система и специалното кормило, което явно е вдъхновен от известния волан Yoke на Tesla Model S.
Автомобилът има управление Steer-by-wire, тоест липсва механична връзка между кормилното управление и колелата. Това решение е същото като при bZ4X и Solterra, като то намалява усилието при шофиране, повишава отзивчивостта на кормилното управление и подобрява комфорта благодарение на липсата на обратна връзка с въртящия момент и вибрациите.
Що се отнася до изживяването при шофиране, от Lexus твърдят, че са работили усилено, за да създаде „усещане за ангажираност“. Марката определя своята философия като „Lexus Driving Signature“ - концепция, която има за цел да направи поведението на автомобила „предвидимо и в съответствие с намеренията на водача“. За да направи това, RZ разчита на задвижване на четирите колела Direct4, което постоянно разпределя въртящия момент между двата електромотора, разположени на всяка от двете оси.
Системата Direct4 сравнява скоростта, ускорението и ъгъла на завиване, за да разпредели до 100% от мощността към предната или задната ос. Например, при ускорение разпределението на мощността ще бъде 50/50 между двете оси, докато при навлизане в завои колата ще изпраща между 50 и 75% от въртящия момент към предната част. При излизане от завои, от друга страна, 80% от въртящия момент ще отива към задната ос.
Има и подобрения по окачването, като инженерите на Lexus са разработили система от амортисьори, които реагират според честотата и „сканират“ грапавостта на асфалта, за да намалят вибрациите и да подобрят комфорта.
Към момента от Lexus не разкриват пълните технически характеристики на модела. Известно е, че новият SUV е оборудван с батерия от 71,4 кВт/ч, която захранва двигател с мощност 143 к.с., разположен отпред, и втори електромотор – на задната ос, развиващ 80 109 к.с. Обявеният пробег е 362 км, но той все още не е официално хомологиран от цикъла WLTP.
Още снимки на електрическия кросоувър на Lexus - вижте в галерията:
Освен това, автомобилът разполага с впечатляваща гама от системи за подпомагане на водача. Комплексът Lexus Safety System+ 3.0 включва поддържане на лентата, предупреждение за сблъсък и аварийно спиране, адаптивен круиз-контрол и система за аварийно спиране.
Снимки: Lexus