Сега ще ви разкажем за един електрически минен самосвал, който тежи 58 тона и е в състояние да побере 65 тона полезен товар. Впечатляващо, нали? Името му е Lynx и той е добър пример за това как електрификацията на превозните средства може да доведе до най-екстремни резултати.

Според производителя камионът е най-голямото и най-мощно електрическо колесно превозно средство в света. В същото време разполага с най-мощното мобилно устройство за съхранение на енергия - литиево-йонна батерия, състояща се от четири блока. Общата им маса е равна на девет батерии, използвани в леките автомобили Tesla Model S.
Зеленото чудовище Lynx е проектирано и построено от швейцарската инженерна компания Kuhn E-Mining, която се намира в град Илнау (кантон Цюрих). Научни партньори са Бернския университет за приложни науки BFH и Изследователският институт за енергия и мобилност IEM. Разработването на електрическия самосвал отнема на партньорите 18 месеца.
За база се използва употребяван кариерен самосвал Komatsu HD 605-7, оборудван с традиционен двигател, работещ на "тежко" гориво. Дизелът е заменен със синхронен електродвигател с мощност 634 kW, който е дело на баварския производител Oswald. Моторът е в състояние да развие уникален максимален въртящ момент от 12 500 Нм.
На борда има допълнително произведен в Швейцария асинхронен електродвигател с мощност 200 kW, който осигурява необходимата енергия за спирачната система и някои други конструктивни елементи. В комбинация с електродвигателите работи и специално усилена двустепенна скоростна кутия.

За да се спрат на оптималното електрическото задвижване, разработчиците оборудват обикновен самосвал с множество различни сензори, така че да могат да получат голямо разнообразие от данни от различните измервания. След месеци на тестване, инженерите от изследователския център BFH най-после се спират на оптимално пригодни батерии и охладителната система за акумулаторния модул. Литиево-йонните клетки са избрани и оценени в специално тестово устройство.
За да се гарантира издръжливостта и надеждността на технологията, Buchs Interstate University of Applied Sciences изследва вибрациите на дизелов самосвал при реални условия на употреба и разсейването на топлината на акумулаторните клетки на бъдещия електрически камион.
Изследователите също така разработват процес за управление на топлината за батерията, изчисляват необходимата здравина на държачите на батериите и прецизират параметрите на заварката. За да гарантират пожарната безопасност на най-големия акумулаторен пакет в света до момента, инженерите от Empa проучват основно поведението на литиево-йонните клетки, в случай на късо съединение или механична повреда. Блокът е проектиран по такъв начин, че нито една дефектна клетка не може да повлияе по никакъв начин на съседните.
Гигантският самосвал може да се движи с максимална скорост от 40 км/ч и, ако е необходимо, да се изкачва по склонове със стръмност от 13-14%. Lynx се използва по предназначение в една от швейцарските кариери, където товари до 65 тона варовиково-мергелни скали няколко пъти на ден и ги транспортира до товарна станция, разположена в подножието от планината, абсолютно не замърсяващ околната среда. Електрическият камион превозва повече от 300 000 тона скала годишно и ще трябва да работи в този режим поне през следващите 6 години.

Чисто теоретично Lynx дори може да се превърне в нещо като perpetuum mobile. Според изчисленията на създателите му, когато се движи надолу, напълно натоварен и следователно тежащ 123 тона шестколесният камион с нулеви емисии е в състояние да генерира толкова електроенергия, която да му е достатъчно за връщане, тоест за изкачване празен.
Но това твърдение е чисто теоретично. На практика устройството не работи така, тъй като метеорологичните условия не винаги са идеални. Например, в условия на обилен сняг консумацията на електроенергия се увеличава драстично и самосвалът, подобно на малките му четириколесни роднини, след приключване на работата, трябва да отиде, за да попълни електрическия си заряд. Като цяло и предвид специфичната му дейност, този камион е изключително икономичен.
Според проучване, проведено от Федералната агенция за изпитване и изследване на материали EMPA, със споменатата 10-годишна експлоатация Lynx ще спести около 500 000 литра дизелово гориво и няма да изхвърли около 1300 тона въглероден диоксид в атмосферата. За европейците, обърнали се сериозно към екологията, разбирате колко важен е този проект. А за нас е просто най-големият електрически самосвал в света.


1