IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Вижте най-големия електрически самосвал в света

58-тонният Lynx се захранва от батерии с капацитет 700 кВт/ч

Сега ще ви разкажем за един електрически минен самосвал, който тежи 58 тона и е в състояние да побере 65 тона полезен товар. Впечатляващо, нали? Името му е Lynx и той е добър пример за това как електрификацията на превозните средства може да доведе до най-екстремни резултати.


Lynx


Според производителя камионът е най-голямото и най-мощно електрическо колесно превозно средство в света. В същото време разполага с най-мощното мобилно устройство за съхранение на енергия - литиево-йонна батерия, състояща се от четири блока. Общата им маса е равна на девет батерии, използвани в леките автомобили Tesla Model S.

Зеленото чудовище Lynx е проектирано и построено от швейцарската инженерна компания Kuhn E-Mining, която се намира в град Илнау (кантон Цюрих). Научни партньори са Бернския университет за приложни науки BFH и Изследователският институт за енергия и мобилност IEM. Разработването на електрическия самосвал отнема на партньорите 18 месеца.

За база се използва употребяван кариерен самосвал Komatsu HD 605-7, оборудван с традиционен двигател, работещ на "тежко" гориво. Дизелът е заменен със синхронен електродвигател с мощност 634 kW, който е дело на баварския производител Oswald. Моторът е в състояние да развие уникален максимален въртящ момент от 12 500 Нм.

На борда има допълнително произведен в Швейцария асинхронен електродвигател с мощност 200 kW, който осигурява необходимата енергия за спирачната система и някои други конструктивни елементи. В комбинация с електродвигателите работи и специално усилена двустепенна скоростна кутия.


Lynx


За да се спрат на оптималното електрическото задвижване, разработчиците оборудват обикновен самосвал с множество различни сензори, така че да могат да получат голямо разнообразие от данни от различните измервания. След месеци на тестване, инженерите от изследователския център BFH най-после се спират на оптимално пригодни батерии и охладителната система за акумулаторния модул. Литиево-йонните клетки са избрани и оценени в специално тестово устройство.

За да се гарантира издръжливостта и надеждността на технологията, Buchs Interstate University of Applied Sciences изследва вибрациите на дизелов самосвал при реални условия на употреба и разсейването на топлината на акумулаторните клетки на бъдещия електрически камион.

Изследователите също така разработват процес за управление на топлината за батерията, изчисляват необходимата здравина на държачите на батериите и прецизират параметрите на заварката. За да гарантират пожарната безопасност на най-големия акумулаторен пакет в света до момента, инженерите от Empa проучват основно поведението на литиево-йонните клетки, в случай на късо съединение или механична повреда. Блокът е проектиран по такъв начин, че нито една дефектна клетка не може да повлияе по никакъв начин на съседните.

Гигантският самосвал може да се движи с максимална скорост от 40 км/ч и, ако е необходимо, да се изкачва по склонове със стръмност от 13-14%. Lynx се използва по предназначение в една от швейцарските кариери, където товари до 65 тона варовиково-мергелни скали няколко пъти на ден и ги транспортира до товарна станция, разположена в подножието от планината, абсолютно не замърсяващ околната среда. Електрическият камион превозва повече от 300 000 тона скала годишно и ще трябва да работи в този режим поне през следващите 6 години.


Lynx


Чисто теоретично Lynx дори може да се превърне в нещо като perpetuum mobile. Според изчисленията на създателите му, когато се движи надолу, напълно натоварен и следователно тежащ 123 тона шестколесният камион с нулеви емисии е в състояние да генерира толкова електроенергия, която да му е достатъчно за връщане, тоест за изкачване празен.

Но това твърдение е чисто теоретично. На практика устройството не работи така, тъй като метеорологичните условия не винаги са идеални. Например, в условия на обилен сняг консумацията на електроенергия се увеличава драстично и самосвалът, подобно на малките му четириколесни роднини, след приключване на работата, трябва да отиде, за да попълни електрическия си заряд. Като цяло и предвид специфичната му дейност, този камион е изключително икономичен.

Според проучване, проведено от Федералната агенция за изпитване и изследване на материали EMPA, със споменатата 10-годишна експлоатация Lynx ще спести около 500 000 литра дизелово гориво и няма да изхвърли около 1300 тона въглероден диоксид в атмосферата. За европейците, обърнали се сериозно към екологията, разбирате колко важен е този проект. А за нас е просто най-големият електрически самосвал в света.


0 от 500
  • #14
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Ееееее ( преди 3 години )
    Абе ей, четете бе! Не гледайте само картинки! - - - Lynx се използва по предназначение в една от швейцарските кариери, където товари до 65 тона варовиково-мергелни скали няколко пъти на ден и ги транспортира до товарна станция, разположена в подножието от планината!
  • #13
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Жепеец ( преди 3 години )
    Всички кариерни самосвали вървят само и единствено на ток. ДВГ е само генератор. За друго не става. Никое бутало, никоя раздатка или диференциал не бе могат да задвижат 120 тона, без да станат на сол. Само силовите полета. Същото е и с т.нар. дизелови локомотиви. До един са на ток. Дизела е само генератор.
  • #12
    5 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 3 години )
    Е така де. Багерът е изкопал "дупката" надолу, което на практика представлява мината, камиона слиза в дупката, товарят го, качва се пак горе на пътя и оттам нататък какво се случва? Къде точно се намира преработващото предприятие някъде нагоре по хълма или по-надолу от мината? Ако не знаеш, погледни картинката в статията. Дори да не знаеш английски защото са ти го написали черно на бяло, поле по картинката можеш да се ориентираш.
  • #11
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Ееееее ( преди 3 години )
    Кое не може да разберете? Надолу пълен, нагоре празен! Енергията се генерира от ел. моторите и зарежда батерията! Тази енергия стига за изкачване празен! Така е, че е заменен дизеловия агрегат с батерия, но и дизеловия агрегат не може да съхранява енергия! За това се слага батерия и разхода пада на нула!
  • #10
    1 rate up comment 6 rate down comment
    ахам ( преди 3 години )
    Ми не просто не си виждал мина отиди в МГу да ти обяснят багера копа доле пълни камиона и се качва пълен Нагоре.Отидини виж поне ненприказвай глопусти
  • #9
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 7 ( преди 3 години )
    Всъщност не са 50 тона годишно, а са 500, ако приемем като тебе, че литър дизел тежи килограм, но на практика тежи малко по-малко.
  • #8
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До 4 ( преди 3 години )
    Само ти можеш да го измислиш това да изградиш преработващото предприятие на по-голяма височина отколкото мината и да караш дори дизеловите камиони натоварени нагоре, а надолу да ги спускаш празни.Камиона се изкачва пълен само докато излезе от самата мина, а след това кара няколко километра надолу за да транспортира товара до преработващото предприятие. Където е възможно се изграждат въжени линии, но принципа е същия - товарът надолу, а не нагоре!
  • #7
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 5 ( преди 3 години )
    И все пак явно пак доста дизел се ползва по около 50 тона годишно ако е вярно това в статията
  • #6
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Единственото ново е, че са заменили дизеловия генератор с батерии.
  • #5
    11 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Регенериращи системи се използват в тези камиони от години, тъй като повечето използват дизела само за генератор, а двигателната сила идва от електромотори. Регенерацията пести много от спирачки. Генерация се използва и когато материалът се сваля с въжена линия. Тогава енергията се продава на системния оператор или с нея се захранва обогатяващата фабрика.