IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Вижте най-големия електрически самосвал в света

58-тонният Lynx се захранва от батерии с капацитет 700 кВт/ч

Сега ще ви разкажем за един електрически минен самосвал, който тежи 58 тона и е в състояние да побере 65 тона полезен товар. Впечатляващо, нали? Името му е Lynx и той е добър пример за това как електрификацията на превозните средства може да доведе до най-екстремни резултати.


Lynx


Според производителя камионът е най-голямото и най-мощно електрическо колесно превозно средство в света. В същото време разполага с най-мощното мобилно устройство за съхранение на енергия - литиево-йонна батерия, състояща се от четири блока. Общата им маса е равна на девет батерии, използвани в леките автомобили Tesla Model S.

Зеленото чудовище Lynx е проектирано и построено от швейцарската инженерна компания Kuhn E-Mining, която се намира в град Илнау (кантон Цюрих). Научни партньори са Бернския университет за приложни науки BFH и Изследователският институт за енергия и мобилност IEM. Разработването на електрическия самосвал отнема на партньорите 18 месеца.

За база се използва употребяван кариерен самосвал Komatsu HD 605-7, оборудван с традиционен двигател, работещ на "тежко" гориво. Дизелът е заменен със синхронен електродвигател с мощност 634 kW, който е дело на баварския производител Oswald. Моторът е в състояние да развие уникален максимален въртящ момент от 12 500 Нм.

На борда има допълнително произведен в Швейцария асинхронен електродвигател с мощност 200 kW, който осигурява необходимата енергия за спирачната система и някои други конструктивни елементи. В комбинация с електродвигателите работи и специално усилена двустепенна скоростна кутия.


Lynx


За да се спрат на оптималното електрическото задвижване, разработчиците оборудват обикновен самосвал с множество различни сензори, така че да могат да получат голямо разнообразие от данни от различните измервания. След месеци на тестване, инженерите от изследователския център BFH най-после се спират на оптимално пригодни батерии и охладителната система за акумулаторния модул. Литиево-йонните клетки са избрани и оценени в специално тестово устройство.

За да се гарантира издръжливостта и надеждността на технологията, Buchs Interstate University of Applied Sciences изследва вибрациите на дизелов самосвал при реални условия на употреба и разсейването на топлината на акумулаторните клетки на бъдещия електрически камион.

Изследователите също така разработват процес за управление на топлината за батерията, изчисляват необходимата здравина на държачите на батериите и прецизират параметрите на заварката. За да гарантират пожарната безопасност на най-големия акумулаторен пакет в света до момента, инженерите от Empa проучват основно поведението на литиево-йонните клетки, в случай на късо съединение или механична повреда. Блокът е проектиран по такъв начин, че нито една дефектна клетка не може да повлияе по никакъв начин на съседните.

Гигантският самосвал може да се движи с максимална скорост от 40 км/ч и, ако е необходимо, да се изкачва по склонове със стръмност от 13-14%. Lynx се използва по предназначение в една от швейцарските кариери, където товари до 65 тона варовиково-мергелни скали няколко пъти на ден и ги транспортира до товарна станция, разположена в подножието от планината, абсолютно не замърсяващ околната среда. Електрическият камион превозва повече от 300 000 тона скала годишно и ще трябва да работи в този режим поне през следващите 6 години.


Lynx


Чисто теоретично Lynx дори може да се превърне в нещо като perpetuum mobile. Според изчисленията на създателите му, когато се движи надолу, напълно натоварен и следователно тежащ 123 тона шестколесният камион с нулеви емисии е в състояние да генерира толкова електроенергия, която да му е достатъчно за връщане, тоест за изкачване празен.

Но това твърдение е чисто теоретично. На практика устройството не работи така, тъй като метеорологичните условия не винаги са идеални. Например, в условия на обилен сняг консумацията на електроенергия се увеличава драстично и самосвалът, подобно на малките му четириколесни роднини, след приключване на работата, трябва да отиде, за да попълни електрическия си заряд. Като цяло и предвид специфичната му дейност, този камион е изключително икономичен.

Според проучване, проведено от Федералната агенция за изпитване и изследване на материали EMPA, със споменатата 10-годишна експлоатация Lynx ще спести около 500 000 литра дизелово гориво и няма да изхвърли около 1300 тона въглероден диоксид в атмосферата. За европейците, обърнали се сериозно към екологията, разбирате колко важен е този проект. А за нас е просто най-големият електрически самосвал в света.


0 от 500
  • #24
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Размисъл за хора без ( преди 3 години )
    А боеприпасите, които загрижените тъпчат в Украйна с единствената цел да бъдат използвани, не емитират въглеродни емисии. Ракетите с обеднен уран, с които същите засипаха Сърбия, вероятно също са щадящи за природата и хората ...
  • #23
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Мините обикновено са в планините, а преработвателните предприятия логично са в ниското. Никой не оспорва, че камиона е натоварен докато излиза от мината. Въпросът е накъде тръгва след като излезе от нея. Почти никаква вероятност няма преработвателното предприятие да е на същата надморска височина. Или ще е по-нависоко или по на ниско?
  • #22
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Много малка част от мините са разположени по този начин. В повечето случаи, камионът трябва да се изкачва пълен, защото мината е един огромен изкоп и всеки глокс е нагоре.
  • #21
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Много просто ( преди 3 години )
    Всеки атом въглерод от горивото се свързва с два атома кислород от въздуха за да образуват въглероден диоксид. Тоест по-голямата маса се добавя от въздуха.
  • #20
    2 rate up comment 7 rate down comment
    Д-р Исня ( преди 3 години )
    Е как от 500 000 литра гориво се получават двойно повече килограми газ?
  • #19
    12 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 3 години )
    При тракторите е много лесна смяната на батериите. Така или иначе при закачване на тежък прикачен инвентар отзад, отпред им нареждат бетонни или метални противотежести, понякога тежащи тонове. На тяхно място спокойно могат да се закачват батериите, които за минути да се заменят със заредени директно на полето или във фермата от фотоволтаиците върху покривите на халетата. Електродвигателите така или иначе имат по-голям въртящ момент и са по-добри за теглене и оране
  • #18
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    тракторите са интересна възможност, защото работят основно на силно, високо слънце и нямат ограничение в ширината, т.е. може на покрива им да се монтира огромен сенник със солари, който ще прави едни 10% от дневното потребление на трактора. Когато излезе на пътната мрежа, панелите ще се сгъват на вътре. Или може да има солари с 200-300 кВч батерии близо до нивите, лъдето тракторът да се зарежда от време на време.
  • #17
    14 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    А когато и тракторите в земеделието станат електрички (това ще е скоро) , фенчетата на Лукойл хептен ще изперкат . А , че ДВГ се е запътил към музея , това го знае всяко хлапе !
  • #16
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Не се карайте. Не всички мини позволяват предприятието да се изгради под мината. Има мини в необятни равнини, където единственото нагорнище е изкопаното от багерите. Там камионите карат или нагоре, или по равно и дизелчето си върви.
  • #15
    8 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 3 години )
    То и само картинката да гледаха щяха да разберат, ама и това не гледат. Очевидно четат само заглавието.