IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Знаете ли какъв размер е воланът на вашия автомобил?

Колите са на път да останат без този основен детайл за управление

Размерът на волана (диаметърът) оказва пряко влияние върху комфорта на управление. Има много размери и обикновено се класифицират в отделни категории. Средният размер варира от 14 до 17.5 инча (36-44 см).


волан


В далечното минало, когато такава концепция като хидроусилвателя на волана не съществува, автомобилите са оборудвани с по-големи волани. Смята се, че това дизайнерско решение има положителен ефект върху управляемостта на превозното средство, тоест големият диаметър на волана помага за по-добро и по-леко навигиране в завоите. 

След появата на сервоусилвателя на волана големите кормила престанаха да бъдат жизненоважна необходимост. В суперавтомобили от сорта на Ferrari например, воланът има малък диаметър. И, което е интересно, демонстрира завидна ефективност при извършване на високоскоростни маневри.
Има ли универсален волан за всички марки и модели?

Разбира се, че не. Всеки модел кола, като правило, има собствен волан. Но това не означава, че няма изключения от правилото. Например, в рамките на една и съща марка има примери, когато воланът на една кола може да бъде намерен на автомобил, принадлежащ към друг сегмент. 

Но като цяло всеки волан идва със собствена кормилна колона, която няма стандартен размер. Дизайнът на колоната варира за различните модели и по този начин не позволява да се монтира волан от една марка на друга. Болтовете за закрепване на кормилната колона на вашия автомобил също са изработени само за текущия размер на волана.

На пазара обаче има един тип волани, предназначени за вторично вграждане, които имат универсален размер, който по принцип ще пасне на всяка кола. За това се използва специален адаптер с прорези и шпилки.

Голям волан

Възможно ли е да сменя волана на кола? Да, можете, но не е препоръчително. Като цяло е разумно да купувате нов волан само в случаите, когато оригиналният (или, така да се каже, старият) ви се струва неудобен и не можете да предоставите ясна обратна връзка. Преди да прибегнете до смяната му, опитайте с настройките - повечето коли вече имат механизъм за регулиране.


волан


По-малкият волан, казват експертите, осигурява по-прецизно и по-лесно управление. Но ако вашата кола няма усилител на волана и в същото време карате много по пътища със завои, по-добре е да изберете по-голям волан.

Стандартният размер на волана варира от 355,6 мм (14 инча) до 444,5 мм (17 инча). Според adjustmycar.com това се отнася предимно за автомобили, произведени след 2018 г.
Моделите с голямо междуосие (като SUV-та и пикапи), като правило, са оборудвани с по-големи волани. Това е необходимо, за да има по-добър контрол на автомобила по време на завой. Колкото по-голям е воланът, толкова по-лесно се завърта.

Малък волан

За кормилото с минимален диаметър, разстоянието, необходимо за преместване на ръката върху волана по време на завой, е по-малко. Това е особено важно, ако говорим за спортни модели, чието шофиране включва активно управление.


волан


подходящи са основно за т.нар. високоскоростен стил на шофиране Малките кормила могат да осигурят по-прецизно завиване за автомобили с късо междуосие. Автомобилите с подобно кормило, но с междуосие над средното, изискват повече усилия за завой.

Недостатъците на малките кормила са тежко въртене, затруднения при паркиране, в някои случаи - липса на въздушна възглавница, следователно повишен риск от нараняване при злополука.

Имаме ли нужда въобще от волан?

Възможно е в близко бъдеще обичайната кръгла форма на волана да стане архаична. Сигналът от Tesla с новия модел S е ярко потвърждение за това - новото кормило прилича на управляващо устройство за летателен апарат, а не за кола.


волан


Изглежда, че господството на "умната" електроника, както се казва, постепенно ще вземе превес и използването на стандартното автомобилно кормило в крайна сметка ще бъде сведено до нула. За това загатва и китайската компания Hongqi, която представи прототипа L-Concept на миналогодишното автомобилно изложение в Шанхай. При тази кола една от необичайните характеристики беше пълното отсъствие на волан.

Ако се замислим, защо всъщност е нужно на бъдещите автомобили да имат волан? Все пак, както е тръгнало, ще се стигне до факта, че на човек няма да му се налага да управлява кола - тя ще бъде изцяло под контрола на автопилот. Или смартфон...

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 0 rate down comment
    stivi ( преди 2 години )
    Никаде в статията не се споменава за липсата на усилвател, малък волан и спукана предна гума
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    бъчваря ( преди 2 години )
    Аз съм със спортния волан Sparco P310..., но на симулатора пред компютъра :p. Алкантара, особена форма, 31 сантиметра...много добра работа. Ако някой се чуди какъв волан за симулатора да си вземе, тоя е добра идея заедно с базата на Thrustmaster TS-XW. Няма нищо общо с играчките на Logitech откъм усещане и удоволствие. Почти два пъти по-скъп е, но си заслужава. Много главоболия изчезват.
  • #6
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    5-ти, ти случайно за обществен превоз или товарен да си чувал? Толкова ли ти е ограничено мисленето и мирогледа, че само и единствено за лични автомобили си мислиш? Вместо да задаваш толкова елементарни и нелепи въпроси, вземи прочети някоя книга! Има шанс да получиш някакви базови знания и да ти се развие мисленето евентуално.
  • #5
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    И с малък брой автомобили за богопомазани как ще се подържа пътната инфраструктура.С 50% ако намалеят автомобилите с 50% ще им се увеличат таксите кой ще ги плаща.
  • #4
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Димитър ( преди 2 години )
    Поредната статия от рубриката "*** и ненужно изсмукана от пръстите".
  • #3
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Квадратния волан на Тесла е кандидат за най тъпата иновация последните 10 години. Ако можеха сигурно и квадратни гуми щяха да сложат. А идеята за напълно автономна лична кола без волан е просто абсурдна. Това никога няма да стане. Приложимо е само за градски транспорт и др. такива превозни които вървят само по един и същ маршрут със ясно зададени координати и подходящи условия. Маркировки, знаци и др.
  • #2
    12 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Мисля че никога няма да доживеем времето когато ще изчезнат воланите на автомобилите а по-скоро ще изчезнат самите автомобили или най-точно казано те няма да изчезнат а ще бъдат ограничени само до определен брой богопомазани хора които ще могат и ще имат възможността да притежават автомобил тоест Елита който ни тласка към новият ред да има една шепа хора управляващи света а другите да им бъдат Роби. Агендата е в ход и се случва, както виждате: кризи, пЛандемии, война в Европа. Какво ли още идва?
  • #1
    14 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Стара работа, сега е на мода да си мерим екраните - колко на брой и колко см. Чух че от мерцедес ще вграждат екрани на вратите и по таблото, които ще показват статични изображения на дърво и кожа, от 16-те тонколони ще се възпроизвежда звука на V8 или на премиум затваряне на врати.