Откакто Русия обяви намерението си да приеме рубли за плащане на доставките на газ, германската автомобилна индустрия започна да се готви за най-лошия сценарий. Според него, около 800 000 души автоматично ще бъдат въвлечени в кризата. Доставките на газ все още не са прекъснати, но експертите вече бият тревога, съобщава Bild.
Факт е, че в сравнение с химическата или стоманодобивната промишленост автомобилната индустрия не изисква толкова огромни количества газ, но въпреки това притесненията стават все по-големи. Според главния изпълнителен директор на VW Group - Херберт Дийс, ситуацията в Украйна може да има още по-сериозни последици. На това мнение са и други топ-мениджъри.
Според Андреас Раде, управляващ директор на Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA), в случай на недостиг на газ и прекъсване на доставките на компоненти, германските автомобилни компании неизбежно ще бъдат подложени на сериозни изпитания. Проблемите вече започнаха с прекъсването на доставките на полупроводници от фабриките в Украйна.
„На пръв поглед това изглежда като дреболия, но без тези компоненти нито една кола не може да напусне конвейера. А като прибавим и отказа от руския газ, последиците ще бъдат сериозни. Това ще доведе до сериозни смущения в производството на автомобили в Германия, което означава, че ще има сериозна опасност от закриване на работни места, а клиентите ще трябва да чакат повече“, допълва Раде.
Производителите вече търсят заместител на липсващите кабелни снопове от украински заводи. Volkswagen Group, например, създаде кризисен щаб, който е базиран на футболния стадион във Волфсбург. В компанията оценяват ситуацията като „трудна“, но вече са готови с решение. То предвижда увеличение на производството на полупроводници в заводите в Северна Африка.
Някои автомобилни компании решиха да компенсират недостига на газ с използване на други енергийни източници. В същия Волфсбург, противно на първоначалните планове, възнамеряват да използват по-активно енергията на собствената си въглищна електроцентрала. Във VW обаче са наясно, че газта не може да бъде заменена винаги и навсякъде. Например, химикалите на газова основа се използват широко при производството на пяна за седалки, в батерии за електрически автомобили, катализатори за отработени газове и др.
Проблеми ще има и с други суровини, предупреждават от VDA. Около 1/5 от внесения в Германия паладий, който се използва за направата на споменатите катализатори, идва от Русия. Тя е и основен доставчик на никел, който също е необходим за акумулаторите на електрически превозни средства. И тук автомобилните компании търсят нови решения за доставки, като използват целия си опит, натрупан по време на пандемията през последните 2 години.
Резултатите обаче не са особено обнадеждаващи. Заводът на Volkswagen в Братислава, например, спря работа от 4 до 8 април заради недостиг на компоненти, които се доставят от Украйна. Това е вторият подобен случай за предприятието през последните седмици, след като то не работи на 21 и 22 март. Същото се случвай и със завода на Ford, където се сглобява Fiesta, където паузата ще продължи до 25 април.
Всичко това показва, е автомобилната индустрия е изправена пред нови сериозни проблеми след кризите с коронавируса и недостига на чипове. Вече 90% от компаниите се оплакват от проблеми с липсата на суровини, а през февруари тази цифра е била 74,6%. Явно положението се влошава и това прави притесненията още по-големи.