IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо германските автомобилни заводи спират и колко дълго ще продължи това?

Автомобилната индустрия е изправена пред нови проблеми, които тепърва ще се задълбочават

След световната криза с чиповете, автомобилната индустрия отново е изправена пред нови проблеми Този път те са свързани с ограничения в доставките, водещи до нови смущения в автомобилното производство. Германските автомобилни гиганти затвориха някои от заводите си заради кризата в Украйна. В резултат на това, според германското издание Stern, съществува реална заплаха от още по-дълги срокове за доставка на нови автомобили.


Германия криза


Последствията от тази ситуация са огромни и ужасни, тъй като големите немски автомобилни производители като VW, Mercedes и BMW не само изнасят автомобили за Украйна и Русия, но и управляват руски автомобилни заводи. Сега те бездействат. Но не само в Русия, а и в Европа, по-специално в самата Германия, производството в истинския смисъл на думата спира. Цялата индустрия като цяло е изправена пред несигурни времена.

„Днес наблюдаваме прекъсване във веригите за доставки. Транспортът е ограничен, производството в предприятията поддоставчици е спряно - казва президентът на VDA (Асоциацията на автомобилната индустрия на Германия) Хилдегард Мюлер. - Глобалният недостиг на автомобили, който съществуваше преди войната, сега нараства още повече." 

"Прекъсванията във влаковия трафик и корабоплаването и ограниченията за въздушните полети вече оказват негативно влияние върху логистиката и очакваме още по-голямо затягане на доставките на авточасти“, казва още г-жа Мюлер (на снимката). Според нея именно всичко това неминуемо води до спиране на фабриките на германските производители. Веригите за доставки също са нарушени, например от и до Китай, тъй като транспортът става по-сложен и продължителен.


Германия криза


Кабели със стойността на злато

Като пример изданието цитира електрически снопове - сложен компонент, разработен индивидуално за всеки модел автомобил. Всеки такъв пакет се състои от много кабели, отговорни за работата на бордовата мрежа. Този сноп,  с тегло около 60 кг, се прави предимно ръчно. В допълнение към Тунис, Украйна е важен доставчик на такива кабели за европейските автомобилни производители. Поради своята сложност производството на автомобилни ел.инсталации не може да бъде пренасочено към други предприятия в краткосрочен план.

Нюрнбергският производител на кабели Leoni беше принуден да затвори две от своите фабрики, разположени в Киев. „Ние работим в тясно сътрудничество с нашите клиенти и доставчици, за да преодолеем въздействието на текущото прекъсване на производството в нашите украински съоръжения“, каза говорител на компанията. Но днес вече е ясно: спирането на производството на Leoni в Украйна и на редица други доставчици ще има сериозни последици за наличността на части, особено в европейската автомобилна индустрия.

Вторият пример: предприятието Азовстал в Мариупол доскоро доставяше огромно количество компоненти за европейската автомобилна индустрия. Дребни неща, но без тях фабриките в Европа ще се изправят пред сериозни трудности. И дори всичко да се уталожи в Украйна в следващите няколко дни, доставките няма да се възобновят скоро. Между другото, италианската автомобилна индустрия първа усети новата реалност, като повече от другите зависи от доставките от Мариупол.

VW, Mercedes и BMW спряха производството

Концернът Volkswagen спря производството на автомобили в Калуга и Нижни Новгород миналия четвъртък. В същото време трябваше да реагира и на проблеми с доставките от Украйна за фабриките в Дрезден и Цвикау. През тази седмица VW ще произвежда ограничен брой превозни средства в големите си съоръжения в Западна Германия. Експертите почти не се съмняват, че в следващите дни производството ще бъде напълно спряно.

Износът на най-големия европейски автомобилен производител за Русия също "незабавно спря". Подобна е и ситуацията с марките Porsche и Mercedes-Benz. Последният не само спря експортните доставки за Русия, но и спря производството, което беше открито преди почти 3 години в Московска област. BMW пък не последва пътя на корейската Kia и също спря производството на автомобили в Автотор в Калининград, като и прекъсна износа за Русия.


Германия криза


Поради ограничените доставки на компоненти и суровини имаше прекъсвания в производството на немски и европейски заводи на BMW, включително австрийския завод за двигатели Steyr. И накрая, конвейерът на Mini в Оксфорд, Великобритания беше спрян - пак поради същите причини. Ситуацията е толкова сериозна, че баварците създадоха антикризисен щаб. „Компетентните институции са в интензивни преговори с доставчици, за да осигурят липсващите им части чрез алтернативни производствени обекти и да възобновят производството възможно най-скоро“, каза говорител на BMW.

Делът на "германците" на пазара е почти 20%

През 2021 г., според VDA, немските производители са произвели общо 170 000 превозни средства в Русия, които се продаваха основно там. Пазарният дял на "германците" на руския пазар е почти 20%. В същото време немската автомобилна индустрия има 43 собствени производствени мощности в Русия и 6 в Украйна. Според президента на VDA миналата година германските производители са изнесли около 35 600 превозни средства за Русия и 4 100 за Украйна. Това съответства на 1.7% от целия износ на немски автомобили.

Неон, паладий и никел

Как ще продължи производството на автомобили все още не е ясно. В дългосрочен план г-жа Мюлер очаква недостиг и покачване на цените на суровините. Тя по-специално отбеляза, че Украйна е един от основните доставчици на неонов газ, който е необходим за производството на полупроводници. По този начин продължаващият глобален недостиг на чипове може да се изостри допълнително. Има проблеми и с доставката на паладий. Този метал се използва за производството на катализатори и се внася в Германия от Русия в количество най-малко 20%.

Русия също е един от най-важните вносители на никелова руда. Предвижда се търсенето ѝ да нарасне няколко пъти. Тази суровина е важна за производството на литиево-йонни батерии, които днес са необходими за производството на модерните електрически превозни средства. За други суровини, според Хилдегард Мюлер, точните ефекти все още не могат да бъдат количествено измерими.


0 от 500
  • #20
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Класика ( преди 2 години )
    Изобщо трябва да спрат,да се нулират и да почнат отначало!!! С тези бюрократи които казват какво да са колите ,са подкупни продажници на НАСА ,които безплатно си вкарват разработките в колите и хората плащат за тях ,защото всички хора са едни и същи роби до 90 процента така,както е казал Шерлок Холмс !!!! Днешните коли са скрап без дизайн с никому ненужна електроника освен на тези които си правят експерименти на гърба на глупавите хора по цял свят! Затова бунт,и наново трябва да се правят!!
  • #19
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Голям ( преди 2 години )
    Че американците не го сложиха това е факт и факта че Русия може и да се справи с всякаква криза там има всичко каквото се нуждае човек има енергоресурси земеделието им сега след като 2014 година им наложиха санкции те се научиха и на земеделие произвеждат най-много пшеница в целия свят и от там също много печелят да не кажа повече от петролаДа оставим Русия българите трудно но ще се справим 30 години се лишаваме да му мисли запада че са свикнали да живеят нашироко и на топло
  • #18
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Николов ( преди 2 години )
    Краварите постигнаха своето, смачкаха Европа.
  • #17
    11 rate up comment 4 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    Каква пропаганда бре? Нали го усещам всичко по джоба си или ти не пазариш, не зареждаш гориво?
  • #16
    5 rate up comment 19 rate down comment
    Краварите виновни ( преди 2 години )
    Руската пропаганда и дезинформация няма равна ако искаш да разбереш какво прави Русия или планира да направи просто слушай в какво обвинява другите или какво казва че Няма да направи
  • #15
    15 rate up comment 6 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    Русия беше голям пазар не само за нас. Всяко едно нейно разпадане ще окаже огромно влияние на пазара по света, но няма да е за добро. Мен това ме интересува, да има работа, заплати и сносен живот. Но ако няма конглокенция, както сащ искат, става лошо. И да те питам друго. В момента сащ масово бомбандират Йемен, нещо да кажеш по въпроса? Или щом е сащ може, техните бомби не убиват!
  • #14
    13 rate up comment 4 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    Казвам, каквото мисля. Ако се разпадне Русия как мислиш САЩ ще ни подаряват петрола ли? Или някоя друга държава ще започне да ни го дава за без пари? Падне ли Русия САЩ нямат конглокенция и всичко ще се диктува от тях. Мен ми е все тая от де идва горивото, важното да е по джоба ми. И не само то, а всичко де що се внася в България. Само един пример ще ти дам, след войната в Украйна на една голяма българска фирма износът и паднал с 30%. А сметни да ти орежат на теб заплатата с 30%.
  • #13
    4 rate up comment 6 rate down comment
    До чертата ( преди 2 години )
    Така е ти много ги разбираш истината е обратната на реалността според такива. Путинска Русия е икономическа суперсила а всички на запад се редят на опашки за рубли и юани
  • #12
    8 rate up comment 5 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    Е и? Те и Лемън Брадър имаха най висок положителен рейтинг и два дни след като му го дадоха фалираха. та идеята ми е, че не всичко е суха статистика! И ние в България на фона на БВП на глава на населението трябва да имаме почти два пъти по виски заплати, но каква е реалността?
  • #11
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До чертите ( преди 2 години )
    Има си статистика аз ли да ти казвам само Китай миналата година има 10 пъти по-голяма икономика от Русия 16трлн срещу 1.6трлн долара и тази година очаква над 5% ръст, Индия миналата година има 2 пъти по-голяма икономика от Русия и тази година очаква над 8% ръст. Централната банка на Русия само за сега очаква 8% спад на руската икономика