IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трябва ли да се смазват болтовете на колелата?

Отговорът е положителен, но има някои особености

Спорът дали да се смазват или не болтовете на колелата се води от доста време. Някои казват, че смазването отслабва монтажа. Други, че без смазване болтовете "залепват" и ръждясват. Ето как стоят нещата в действителност.


болтове


Автомобилистите в мненията за смазването на болтовете на колелата се разделят на два лагера. Някои са категорично против, защото не е безопасно. Други, напротив, гласуват за смазване, вярвайки, че това премахва някои от проблемите при демонтажа на колелото. Но какво да кажем на тези, които се чудят?

За начало си струва да се обърнете към основния източник - автомобилните производители. А те не препоръчват смазване на болтовете преди инсталиране на колелото, обяснявайки, че действително е по-лесно да затегнете смазания болт, но той може да се разхлаби от вибрации по време на движение и след това да очаквате проблеми.

На практика обаче несмазаните болтове често залепват и корозират, което значително усложнява живота на собствениците на автомобили, когато става въпрос за отстраняване или смяна на повредено колело. Мнозина, които са се сблъсквали с проблема със такъв болт, са наясно колко лесно е да се откъсне главата му и по този начин да се получи още по-голям проблем изневиделица, последван от ремонт в сервиз.

Но за шофьорите, които добавят малко смазка към болтовете, преди да монтират колелата, няма такива проблеми. И още повече, когато както самите крепежни елементи, така и джантите са конструирани така, че идеално да пасват заедно в контактните си зони.


болтове


Но как да играете на сигурно, за да не останете със счупена глава на болта при спешни случаи, но и да не загубите колелото в движение? Тук на помощ идва дългогодишният опит на огромен брой опитни автомобилисти, които казват, че нищо не пречи да добавите смазка към резбата на крепежния елемент, преди да го завинтите. Основното нещо, както се казва, е да не се прекалява.

Първо, трябва да изберете правилния лубрикант. За смазване на болтове на колелата най-оптималната смазка е на базата на мед, графит или молибденов дисулфид. И второ, трябва да се прилага в малко количество изключително и само върху резбата. И в никакъв случай греста не трябва да попада върху конусовидна секция на болта, с която се постига плътността и надеждността на закрепване на джантата към главината.

В заключение ще кажем, че в профилактични дози смазката за болтове за закрепване на колела не е вредна, а полезна. Ако се приложи правилно и закрепването е затегнато с необходимата сила, последващият демонтаж на колелото ще стане безпроблемен, а в процеса на движение, проблеми няма да възникнат.

0 от 500
  • #32
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Специалист ( преди 5 месеца )
    Много сте прости! Намерете си работа! Не ае занимавайте с неща който не разбирате!
  • #31
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Тираджия ( преди 5 месеца )
    На всички мои автомобили, които съм имал от 1980 г. винаги съм добавял малко грес на болтовете. До сега никакви проблеми! Но много тънак слой и добре размазан !
  • #30
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    До 18, за нищо на света няма да ес доверя на западните ти ***. От над 20 години почиствам и нанасям смазка на болтове или гайки на колела и не съм имал проблеми,та тея некадърници ли ще ме учат.Саморазвиване няма как да се получи,защото са така направени,че да се самозатягат и могат да се развият,ако някой им "помогне" иначе абсурд.
  • #29
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До 28 ( преди 5 месеца )
    Да, стандартно до 110 Nm се затягат на сухо! А когато са намазани с грес се затягат до 80 Nm. Но това в България повечето "майстори" не го знаят защото не четат и не се учат. Те си карат по инерция както дойде като важното е да ви вземат парите..... Затова и ползват ударни гайковерти където и както им падне. Напишете в Google - Lubrication effect on bolt tension and torque, или lubricated bolt torque chart и си правете сметките кое как се затяга в зависимост от смазката или без нея.
  • #28
    1 rate up comment 3 rate down comment
    на работата лекото, ( преди 5 месеца )
    До 28 Карам редовно офроуд при които болтовете на джантите се зацапват с кал която като засъхне ги запечатва/залепват/затягат и т.н. Пак повтарям че WD-40 прочиства и позволява с лекота затегнали болтове да се развият... пък ти си философстай колкото си искаш...
  • #27
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    До 26 Няма автомобил на който болтовете на джантите да се затягат 80 нМ. Няма такъв. Всички са около 100 и нагоре нМ до 145 на Г-клас. На повече не съм попадал и не съм търсил в аутодатата. Така, че това което правиш е пълна глупост, а още по-голяма е да смазваш нещо, което всички инженери и специалисти казват, че никога не трябва да се смазва. До 27 твоя метод работи за други винтови съединения, но не и тези на джантите. Конусите прилепват плътно и не позволяват WD-40 да проникне ида отхлаби
  • #26
    2 rate up comment 5 rate down comment
    на работата лекото,н ( преди 5 месеца )
    При затегнал/залепнал/ръждясъл болт използвам WD-40 като напръсквам болта и изчаквам минута-две смазочният препарат да си свърши работата и след това няма проблем с развинтването на болта...изпитано и работи безотказно )))
  • #25
    7 rate up comment 4 rate down comment
    До 25 ( преди 5 месеца )
    Винаги съм смазвал резбите на болтовете на джантите и ги затягам ръчно до към 80 N.M. Досега за 20 години не се е случвало да се развие нещо. А карам и офроуд и по магистрала. Изобщо всичко което съм свалял по колите винаги после смазвам болтовете. Това предпазва от ръжда и не се налага да се затягат много. После при нужда лесно се развиват. Без скърцания и без скъсани и повредени резби. А относно спирачните там също се смазва. Но не върху дисковете а между накладките и апарата.
  • #24
    8 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Лелеее, добре че влязох да прочета коментарите за да видя колко технически неграмотни хора имало. Смазвали болтовете на джантите малейййй страх и ужас. Ей хора като не разбирате вървете някой да ви смени гумите да не се утрепете някъде! И не давайте акъл на гумаджията и не му казвайте да ви смазва болтовете че много ще ви се смее. Ама може и на разбирач като вас да попаднете и да вземе наистина да сложи масло. Като бонус може и дисковете да намаже с грес да не свирят. Много сте зле честно.
  • #23
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Сменям си гумите на джанти сам.Дори да се наложи да отида пти гумаджия, задължително след това развивам болтовете и завивам на ръка.Болтове завити при гумаджия почти сигурно Ви оставят на пътя поради невъзможност за развиване на ръка.