Френският производител Renault е един от малкото световни автомобилни гиганти, които все още не са спрели бизнеса си в Русия, включително местното производство, заради военните действия в Украйна. Според Automotive News Europe, това се дължи на факта, че французите се страхуват от евентуална „национализация“ на основния им актив в страната - АвтоВАЗ.
Както е известно, Renault притежава производителя на автомобилите Lada, като това става чрез съвместното предприятие Rostec Corporation. Негов ръководител е Сергей Чемезов, който е в списъка с лица, на които са наложени тежки санкции от властите в САЩ.
Французите притежават 2/3 от предприятието и евентуално оттегляне би им струвало прекалено скъпо. Източници на изданието твърдят, че решението на Renault да остане в Русия е подкрепено от френското правителство, което на свой ред е основен акционер автомобилния производител.
Според Асоциацията на европейския бизнес, през февруари тази година автомобилите Lada представляват почти 20% от руския пазар, благодарение на което целият френско-японски алианс държи вече 35% от продажбите. Самата компания АвтоВАЗ има важна роля в глобалната стратегия на Renolution, насочена към подобряване на бизнеса на Renault Group, в която работят около 40 000 души у нас.
В момента концернът е спрял производството както в завода си в Москва, така и в заводите в Толиати и Ижевск, но това не е заради санкциите срещу Русия, а поради недостиг на компоненти. В АвтоВАЗ обаче са готови да продължат работа дори без подкрепата на Renault, като произвеждат само два модела - Niva Legend и Niva Travel, тъй като всички компоненти за тях са руски. За другите са нужни доставки от компания-майка Renault.