IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Може ли Renault да фалира заради АвтоВАЗ?

Експерти очакват сериозни проблеми за групата при спиране на производство в Русия

Френският концерн Renault загуби почти 30% от пазарната си стойност заради икономическите санкции срещу Руската федерация. Русия е вторият по големина пазар за Renault и сега компанията плаща солидна цена, като се има предвид сделката от 1 милиард долара, която сключи с АвтоВАЗ през 2007 г., пише Fortune.com.


Renault


„Прекъсването на връзките с Русия ще коства на Renault огромни загуби, а като се прибави към това перспективата за широк икономически спад в Европа, то това може дори да фалира компанията“, отбелязват експерти от изданието.

„Би било напълно нелогично Renault да обмисля изтегляне от сделката с АвтоВАЗ“, казва Филип Хаушуа, анализатор в Jefferies. От Bloomberg Intelligence пък изчисляват, че на Русия се падат около 5 милиарда евро от приходите на Renault за миналата година и около 315 милиона евро оперативна печалба може да бъде застрашена.

Акциите на Renault продължават да се понижават от миналата седмица насам, падайки със 7.5% в петък и достигайки най-ниското си ниво от ноември 2020 г.
"Renault обеща да подкрепи санкциите", каза говорителят на френското правителство Габриел Атал пред радио France Info в четвъртък. Представители на АвтоВАЗ отказаха коментар, а говорител на френския концерн заяви само:"Renault продължава да следи ситуацията".

Ще припомним, че решението за връщане на Renault в Русия преди десетилетие и половина беше взето на най-високо политическо ниво и днес всяко излизане от алианса ще има политически последици. „Един от рисковете за Renault е, че капиталовият контрол може да попречи на концерна да печели от АвтоВАЗ“, казва Чарлз Калдикот, анализатор в Redburn.

Сътрудничеството на Renault с Волжския автомобилен завод под формата на придобиване на 25% дял в последния започна при бившия шеф на Renault-Nissan Карлос Гон. „Когато решихме да се преместим в Русия и да създадем съюз с АвтоВАЗ, всичко беше наред“, твърди г-н Гон пред Bloomberg TV. „Това решение имаше много смисъл по онова време.“


Renault


След първоначалната инвестиция на Renault в АвтоВАЗ, последващото увеличение на дела на Алианса в акционерния капитал на руския автомобилен гигант беше инициирано от руската държава. Сега Русия представлява само около 18% от общите продажби на автомобили на компанията. А през 2021 г. АвтоВАЗ е продал около 385 000 коли Lada, основно на местния пазар.

По време на Съветския съюз АвтоВАЗ контролираше почти 80% от вътрешния пазар и доскоро притежаваше около една пета от пазара в Русия. Renault модернизира големия завод в Толиати и модифицира автомобилите в опит да промени традиционно ниското възприемане за качеството на продуктите Lada сред руските потребители. И  успя.

Общ бизнес модел за Lada и Dacia

Светлите перспективи за Lada бяха част от плана за възраждане на Групата от главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Той видя "невероятно печеливш" бизнес модел за бюджетните марки Lada и Dacia, с общи производствени процеси и технологии. Но договорените с Европа санкции сега представляват нова и може би по-сериозна заплаха за автомобилния производител поради вероятността да напусне Русия.

„Планът за развитие на Renault се основава на възстановяването на европейския автомобилен пазар“, казва Филип Хоушуа. „Въпреки това, колкото по-дълго продължава кризата, толкова по-голяма е вероятността от рецесия в Европа."

0 от 500
  • #20
    10 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Щатния *** на Сорос тука се коментират коли, и по една дузина плюсове да си цъкаш на лъжите полза няма близзо 80% са русофилите в България, знае се истината за бандеровците нацисти. Сорросоида първо беше демонократ, стана и гербераст, подкрепя каузатата на психично болните ЛГБТИ, беше ваксър сега пък му плащат да драска за каузата на бандеровците нацисти обучени и въоръжени от САЩ
  • #19
    26 rate up comment 9 rate down comment
    Пинко ( преди 10 месеца )
    Бе и тука ли е налазил тpoл с петолъчка? Другарю, тук се коментират коли, нахлупвай скъсаната yшaнкa, събирай си торбата с глупостите и отивай да се молиш на портрета на джyджето, може да ти прати някоя безаналогова лада.
  • #18
    4 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    До 17 А какво разбира Китай от икономика? много удобно си я пропуснал тази държава. кажи сега нещо за нея да видим колко дълбоко психично разстройство имаш! Индия също удобно я пропущаш, както и др. държави, но да не издребняваме. Та кажи ми шуте, като прибавиш към държавите, които си изброил, като изостанали, тези за които ти говоря какво се получава?
  • #17
    3 rate up comment 15 rate down comment
    Закривай! ( преди 10 месеца )
    Ако едновременно фалират и закрият бокляци като рено и лада, светът определено ще стане по-добро място!
  • #16
    5 rate up comment 17 rate down comment
    Ха ха ха! ( преди 10 месеца )
    Недоразумението рено все на такива места попада - я при мамалигарите, я при рашките, я у некой бандустан! Щото отдавна белите пазари, като тези в САЩ и Канада, са затворени за него.
  • #15
    17 rate up comment 6 rate down comment
    До 16 ( преди 10 месеца )
    Ама какво разбират в Европа, САЩ, Япония и Австралия от икономика като са толкова изостанали от гигантите Русия, Иран, Венецуела и С. Корея остави ги да се мъчат
  • #14
    9 rate up comment 21 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Някой да ги е карал да излизат от руския пазар? Проблема си е лично техен. Ако не са те други ще са. В икономиката няма празни пространства, както ги има в главите на евро джендърите, които ще платят цялата цена от тази предизвикана от краварите война. Гледам, че и тук се подвизава едно джендърче, което преди се кефеше на бустерите, вак$ините и зелените сертификати, а сега на истерията срещу Русия. Типичен ***!
  • #13
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Избор винаги има ( преди 10 месеца )
    Пък нищо не им пречи да заложат на руския пазар и Автоваз да разберем как ще се отрази на търсенето в Европа и дали от тези 5 милиарда долара приходи в Русия ще успеят да запазят 2-3 :D
  • #12
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Това е чудесно, между другото как са новите милиони безработни в Русия, за хляб ще има ли следващия месец или с водка ще им плащат?
  • #11
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Всичко може ( преди 10 месеца )
    И без Автоваз ще оцелеят все пак това е 3 милиарда приходи (не са 5 както пише в статията) от общо 46 милиарда сега с рязкото падане на рублата даже ще клонят към 2 милиарда