fallback

8 начина електромобилите наистина да станат екологични

Много компании само ни пращат за зелен хайвер с електрическите си модели. Но има и изключения

Covid-19 малко обърка нещата. Ако не беше той, най-вероятно думата на 2021 година щеше да е не Vax, а Greenwashing. Този термин - буквално "зелено пране" - означава фалшива или подвеждаща информация за мнимите екологични достойнства на даден продукт, услуга или компания. От година на година тази практика придобива все по-застрашителни размери: поредното доказателство, че и най-рационалната, практична и добронамерена идея за бъдещето е безсилна, когато в играта се намесят маркетинг отделите.      GM EV1, първият годен за масова употреба електромобил, бе посрещнат с насмешка от повечето конкуренти през 90-те. Сега същите конкуренти са превърнали електрическата мобилност в могъщ маркетингов инструмент          Вероятно ще се изненадате, но терминът съвсем не е нов. За пръв път го употреби американският природозащитник Джей Уестървелд още през 1986, по адрес на все още новата по онова време практика на големите хотели да призовават клиентите си да използват едни и същи хавлии дни наред. Практика, която, както основателно заподозря Уестървелд, имаше малко общо с грижата за природата, но много общо с желанието на хотелите да намалят разходите си.

В наши дни "зеленото пране" - или бихме могли да използваме хубавия български израз "зелен хайвер" - е все по-масово явление, което засяга всички сектори от производството на храни до телекомуникациите. Но никъде това не е толкова очевидно, колкото в автомобилната индустрия.          BMW непрекъснато увеличава използването на стомана, произведена с минимални емисии. Компанията не само държи на устойчивото производство, но и го изисква от всичките си доставчици. Някои се отказват      Преди петнайсетина години само няколко компании изобщо проявяваха някакъв интерес към електрическото задвижване: GM, BMW, Renault-Nissan, Mitsubishi. Останалите се отнасяха към това по-скоро с насмешка. Днес на практика няма производител, който да не е обявил курс към електрификация. "Еко", "зелен" и "устойчив" отдавна са изместили класическите мантри на този сектор като "бърз", "мощен" и "комфортен". Но, с много малко изключения, зад зелената фасада се крие непрогледно сива зона.        8 начина електромобилите да станат чисти (ГАЛЕРИЯ):

 

* Статията е отпечатана в списание Bloomberg BusinessWeek BG

 

fallback
  • #17
    Маринов ( преди 7 месеца )
    Тъпо е да говорим за екология и да правим електромобили с 300+ к. с. Ако за 100 к. с. батерията коства 15 тона въглероден диоксид, за 300 к. с. вероятно ще е поне двойно. Освен това такава голяма батерия ще се зарежда с много по-голяма ел. мощност и накрая може би ще се изравни по въглероден отпечатък с конвенционалните коли. А само батерията ще е коствала 30 тона CO2. Следователно такъв електромобил ще е по-вреден от конвенционален автомобил със 100 к. с. Решението е: електромобили до 100 к. с.
  • #16
    mariovial ( преди 2 години )
    Бих искал да напомня на автора че когато " Преди петнайсетина години само няколко компании изобщо проявяваха някакъв интерес към електрическото задвижване: GM, BMW, Renault-Nissan, Mitsubishi.,, то Приус отдавна беше на пазара, по-точно от 1997г.
  • #15
    Класика ( преди 2 години )
    Просто няма как да станат!!! Това е картелно споразумение на левите партии по цял свят ,които всъщност са избягалите комунисти на Русия при разпада и като общност при Горбачов,и които са се съюзили с шепа откачалки и педофили,*** и лисбийки- всички вече знаем че по лошо от Путин е че света от две години е нападнат отшайка откачалки!!!,измислят ковид,съсипаха в мирно време икономиките и обявиха неофициална война на Русия като излъгаха Украйна!
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Изобщо не се интересувам от екология, това са пропаганди за промиване на мозъците на хората. Електромобила е пъти по-надежден от двг, няма база за сравнение просто. Който иска екологичност да кара колело или каруца.
  • #13
    край ( преди 2 години )
    Деца нещо не сте в час. Оказа се че САЩ Русия и Китай са готови да се замерят с атомни бомби. Никой няма да се изложи на опасността да бъде бастисан от другия като се откаже от по-достъпните енергии и така си скопи икономиката и отбраната. Танкове на ток няма да видите в този живот. Енергията на 40 л. дизел не влиза в 1т. батерия.Преминаването към ел коли беше възможно в свят без войни в който хората сами съзнателно да ограничат консумацията си на енергия. Да минат на колела и електрички.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Жалка е петролната мафия. Все едно да обясняват как литър вода може някога да стане по-полезна от литър алкохол. ДВГ е обречен.
  • #11
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    МAE публикува годишния си доклад за развитието на въглеродните емисии от изгаряне на горива. Не само, че общите емисии скачат до 36.3 млрд. т., тоест със 6% т.е. нов исторически рекорд НО ПО ВАЖНО! За първи път от поне десетилетие водещи в ръста са въглищата, а не природния газ. Изгарянето на въглища допринася с цели 15.3 млрд. т.!!! Екология а :D :D :D Аре довиждане!
  • #10
    До Croth ( преди 2 години )
    Бате, ти цифрите си ги взимаш от същото място, откъдето и неповторимата пунктуация - от страната на приказките :D
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Единственото ПРАВИЛНО решение от гледна точка на екологията и практичността е да се ползват двигатели с вътрешно горене с гориво ВОДОРОД. А водородът следва да се произвежда с електролиза от ВЕИ. Да този процес има ниско КПД в сравнение със зареждането на батерии. Но пък е устойчиво, екологично, практично и далеч по евтино решение. На практика всеки може да си произвежда водород в домашни условия със соларни панели.
  • #8
    croth ( преди 2 години )
    Известно ли е на автора, че съотношението в производството на литиево-йонни батерии за атомобили и същите за всички останали приложеия е 1 към 1 000 000. Защо никой не реве за замърсяването при тяхното производство. Автомобилните батерии подлежат на рециклиране. Някой да е чувал за рециклиране на останалите видове. Аман от платени фейкове.
fallback
Последни