Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Отдавна слушаме как електромобилите щели да са значително по-евтини за поддръжка. В това има логика: електрическата кола не се нуждае от смяна на масло, маслен и въздушен филтър. Заради системата за рекупериране на енергия, спирачните й накладки се износват несравнимо по-бавно и понякога е достатъчна една смяна за целия жизнен цикъл на автомобила.
Ето какво сервизно обслужване предвижда за 5 години официалното упътване на Dacia Spring:
- две смени на поленовия филтър на купето;
- една смяна на антифриз;
- една смяна на спирачна течност;
- една смяна на 12V батерия
Общо всичко това, с включени консумативи и труд, струва 913.21 лева с ДДС, потвърдиха ни от официален дилър на модела. И тук придържането към официалния сервиз е препоръчително, особено с оглед 8-годишната гаранция на батерията.