Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
В разглеждания от нас случай електромобилът наистина се оказва по-евтин в дългосрочен план (с 1283 лева). Не драстично, разбира се, така че да образува опашки в дилърствата. Но достатъчно да наклони везните за онези хора, които имат интерес към електрическо задвижване и са спирани само от видимо по-високите начални разходи.
Как стоят нещата при по-големите електромобили? Зависи от конкретния модел. Понеже батерията е около 50% от цената на електромобила, моделите с по-големи батерии са осезаемо по-скъпи спрямо конвенционалните си аналози, и там икономиите при експлоатация невинаги успяват да заличат тази разлика.
Обратното обаче се забелязва при някои производители в премиум сегмента. Там по начало цените на бензиновите и дизеловите модели са по-високи, и електрификацията не добавя много отгоре. А в някои случаи, като с новите плъг-ин хибриди и електромобили на BMW, електрическата версия може да е дори забележимо по-евтина от сравним дизелов модел.