Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Вероятно най-съществената придобивка за собствениците на електрически автомобили е привилегията да паркират безплатно в Синя и Зелена зона в столицата (а и в някои други градове).
Тук вече икономията зависи изцяло от начина на ползване. Ние сме калкулирали 8 часа в синя и 8 часа в зелена зона месечно - нормално ползване за човек, който не живее в центъра на града и слиза до него периодично. За пет години това би спестило от такси за паркиране 1440 лева.
Разбира се, сметката се променя драстично, ако имате ежедневна работа в центъра или, да речем, бизнес с доставки. Тогава икономията от електромобила става съществена. Остава, разбира се, въпросът докога Столична община ще поддържа тази отстъпка.