Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Извън този хипотетичен сценарий, единственият държавен стимул за електромобили за момента е, че те са освободени от данък МПС. В нашия случай обаче това не е съществен ефект. Hyundai i10 с неговите 67 коня и Euro 6 се облага с около 15 лева годишно в София. За пет години това означава само 75 лева икономия в полза на Dacia Spring.
Нещата се променят, ако сравняваме по-мощни модели. Данъкът за нов бензинов автомобил с мощност 140 конски сили е около 116 лева. За пет години ползване на електромобил с подобна мощност спестявате 580 лева.