Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Това е всъщност голямото неизвестно в уравнението. Остатъчната стойност на базов Hyundai i10 след пет години, ако се съди по сегашните обяви в България, е около 10-11 хиляди лева.
Колко ще е остатъчната стойност на Spring, можем само да гадаем. Някои електромобили от първите поколения, примерно Nissan Leaf, са сред шампионите по обезценка в Европа. Това е свързано с малкия капацитет на батериите им и с факта, че подмяната им след края на жизнения им цикъл е баснословно скъпа. Електромобилите от по-ново поколение са с по-модерни и с по-дълъг живот батерии. Не знаем каква е цената за смяна на батерията при Spring - дори и дилърите нямат такава информация. Но 8-годишната гаранция на батерията означава, че колата е напълно продаваема след петата година. А и търсенето на електромобили тепърва ще расте покрай плановете на градските управи да забранят замърсяващите коли в централните части.