Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Средният разход на Spring по WLTP е 13.9 киловатчаса за 100 км. Тук важи обратното правило - в градски условия консумацията всъщност намалява. Но ако отчетем нуждата от отопление през зимата, както и загубите при зареждане и престой, те вероятно компенсират това. Така че нека пресметнем 75 000 километра при 13.9 кВтч за 100 км. Това прави общо 10 425 кВтч.
Цената им варира много в зависимост от начина на зареждане. Нашата сметка е основана на такъв цикъл: половината от зарежданията са у дома по нощна тарифа, четвърт са по дневна тарифа, четвърт са на платени бързозарядни станции (сегашната средна цена при тях е 70 стотинки за киловатчас, плюс 50 стотинки първоначална такса). Общо за петте години енергията за задвижване на Spring ще ви струва 3061 лева по сегашните цени. Естествено, и те ще се променят с времето - но това ще става успоредно с цените на бензина, така че разликата си остава.