Електромобилите все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните автомобили. Мантрата на производителите е, че те са по-изгодни в дългосрочна перспектива, защото изискват по-малко поддръжка и потребяват по-малко енергия. Отделно правителствата се стараят да ги насърчат с преки субсидии или различни данъчни отстъпки, и дори България вече попада в този списък, макар и плахо.
Наистина ли обаче е по-изгодно да карате електромобил в истинския живот? В Automedia.bg решихме да пресметнем всички основни разходи по един автомобил с електрическо задвижване за стандартната 5-годишна експлоатация, и да ги сравним с разходите за съпоставим бензинов автомобил.
Големият проблем при такива сметки е, че зависят от начина на употреба, на поддръжка и зареждане, които са индивидуални при всеки човек. Ние сме разгледали един доста стандартен случай: употреба основно в голям град (в случая - София), около 15 000 км среден годишен пробег, постоянен адрес в кварталите на града с периодични, но не непрекъснати пътувания до центъра.
Сметката ни е базирана върху най-достъпния в момента електромобил на българския пазар - Dacia Spring, и върху най-евтиния по ценова листа негов конкурент с двигател с вътрешно горене - Hyundai i10.
Електромобил срещу бензинова кола: кое колко излиза? (ГАЛЕРИЯ):
Консумативите, които са еднакви и за електрически, и за конвенционални автомобили - от течност за чистачки до гуми. Някои по-тежки електромобили се нуждаят от специални гуми, които, естествено, струват по-скъпо. Но при Spring не е така - теглото му е едва 1045 кг, малко над това на i10 (921 кг).
Другото, което не сме включили, са винетката и разходите за застраховки. Премията по "Гражданска отговорност" е приблизително еднаква за двата модела. Премията по "Каско" на теория е по-скъпа за електромобила заради по-високата му първоначална цена. Но много застрахователи в Европа предлагат по-ниски тарифни ставки за електромобили, просто защото рискът от кражба при тях статистически е доста по-нисък.