IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо поскъпва бензинът и докога ще се запази тази тенденция?

Настоящите сътресения на пазарите на горива очевидно предполагат преструктуриране на търговията

Докато световната икономика се възстановява от двугодишния си спад, предизвикан от COVID-19, тя получи нова криза, очевидно от инвазията на Русия в Украйна. Цената на суровия петрол Brent скочи до 105 долара за барел, пише The Guardian.com. Източна Европа очевидно е заменила Близкия изток като доставчик на петрол и сега кризата може да ни удари най-силно. Но още преди танковете на Путин да пресекат границата на Украйна, цените на петрола вече са се бяха повишили с 20 долара за барел от началото на 2022 г.


горива


Настоящите сътресения на пазарите на горива очевидно предполагат преструктуриране на търговията, довеждайки световния енергиен пазар до несигурно равновесие с високи цени на петрола. Настоящата ценова нестабилност изглежда отразява три напрежения на пазарите на горива. 

Първо, тъй като световната икономика се събужда от двугодишното си прекъсване поради пандемията от COVID, се наблюдава увеличено търсене на петрол, което обаче не е съчетано с адекватни доставки на нефт и газ. Разширяването с 400 000 барела на ден от страните от ОПЕК и Русия е значително по-малко от нуждите за възстановяване на световната икономика.

Дисбалансът на търсенето и предлагането отразява и втория проблем. САЩ биха могли да изравнят картелните цени на петрола, но избраха да не го правят, защото администрацията на Байдън изглежда е ангажирана с каузата за околната среда и с идеята да заличи въглеродния отпечатък на нашата планета във възможно най-кратък срок. 

Натискът за замяна на изкопаеми горива става все по-силен, което омаловажава инвестициите във въгледобива и нефтените сондажи. Дори най-чистото от изкопаемите горива, природният газ, трябва да си замине, ако активистите за изменението на климата определят правилата.


горива


По този начин идеята на САЩ да компенсира определянето на цените от Русия и ОПЕК е слаба, а средносрочният и дългосрочният им капацитет също не е налице. Проблемът е, че натискът за преминаване към по-чиста възобновяема енергия става все по-силен с всяка година поради самото изменение на климата, но светът все още не е готов в краткосрочен план за заместването, което трябва да се осъществи.

Природният газ е реалистична междинна стъпка от въглища или дизел към възобновяема енергия или, ако не това, поне трябва да има комбинация от газ и чиста енергия. За да направят това, страните ще трябва да инвестират в капиталоемки съоръжения за втечняване на газа за ефективното му транспортиране по целия свят и повторното му газифициране, за да бъде преработено в енергия. Страните вносители и износители правят тези инвестиции, но не достатъчно бързо, за да се справят с краткосрочния проблем на несъответствието между доставките и търсенето на петрол, благодарение на ОПЕК и Русия.

Така световните цени на петрола продължават да се покачват и това ще продължи, дори ако Русия се изтегли от Украйна. Но пък тук идва въпросът: Ако настоящата война в Източна Европа не е основен принос за възходящите цени на петрола, какво я предизвика? Това е глобалното икономическо възстановяване и по-силната решимост на света в борбата с изменението на климата. Докато глобалното търсене на енергия нараства, доставчиците на петрол спират доставките, а компромисът между възобновяемата енергия и природен газ не е жизнеспособен вариант за неутрализиране на ОПЕК и контрола на Русия върху цените на петрола.


горива


Цените на петрола може да паднат с възможни промени в света в средносрочен план. Първо, ако администрацията на Байдън промени политиката и насърчи фракинга на природен газ и инвестициите в съоръжения за втечнен природен газ, тогава страните с енергиен дефицит инвестират в магистралата за търговия с втечнен природен газ и в мощности за производство на електроенергия, използващи LNG. Те могат да бъдат направени за по-малко от пет години. 

Второ, ако учените и инженерите разработят ефективна технология за съхранение на възобновяема енергия, която издига възобновяемите енергийни източници, за да се превърнат в надежден 24/7 източник на енергия за света. Тази опция обаче все още не е очевидно осъществима през следващите 10 години.

На трето място, ако експертите прецизират концепцията за комбиниране на газ и възобновяеми източници, което обещава да бъде по-реалистичен план. Това обаче изисква разбирането и сътрудничеството на защитниците на изменението на климата, за да позволят на властите да коригират своите политики и регулации и да насърчат инвестициите на частния сектор, както в LNG, така и във възобновяеми източници. При всеки от горните три сценария контролът на ОПЕК и Русия върху доставките на петрол ще бъде отслабен, но дали ще се случи...


0 от 500
  • #15
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Хмммм ( преди 2 години )
    Понеже бензина се вдига с 60 70 ст хората ще предпочетат да си купят тролей? Съмнявам се
  • #14
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Защото ОПГ Герб насъска електората си с поредната си комунистическа пропаганда.
  • #13
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Споко, скоро само ние ще сме с ДВГ и ще има намаление.
  • #12
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Балони Балони ( преди 2 години )
    2008г. петрола беше стигнал 147 долара. Как сме живели тогава като средната заплата в България е била само 500лв? 6 месеца по късно цената беше паднала на 40 долара. После 2011г пак отиде над 100 долара. Тогава средната заплата вече беше 650лв. Сега петрола е на 113 долара а средната заплата е 1550лв. Догодина може да отиде петрола на 200 долара. После пак ще падне.....такъв е живота.
  • #11
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Без двигатели този свят не може да съществува. На ток не става нищо осве да караш някаква тротинетка до магазина и обратно. На сериозните машини им трябва нафта! Цялата работна техника на тоя свят се движи на нафта. Бензиновите и те не могат да се заменят с електрически. Няма толкова ресурси за батериите. Няма и от къде да се вземе толкова евтин ток.
  • #10
    5 rate up comment 6 rate down comment
    TSLA ( преди 2 години )
    Освен калифорнийците, никой не произвежда коли, а само сглобява.Компании, синдикати, цяла индустрия я чака не просто гибел, а пълно унищожение и шефовете мишкуват и хвърлят прах в очите че(ще) правят ел. коли само и само да си вземат тлъстите пенсии и да потъва кораба.ДВГ бранша няма ресурса за прехода към коли от второ поколение. И гледа да устиска и забави нещата колкото се може повече."На вторите ще им трябва телескоп, за да видят TESLA" - Elon Musk
  • #9
    6 rate up comment 1 rate down comment
    TSLA ( преди 2 години )
    #3 Както винаги емоционално дезинформиран. Първо: Само преоборудването на Цвикау да прави коли на ток отне 26 месеца и 1.3 млрд. Построяването от нула на Гига Шанхай отне 12 месеца и 2 млрд.Второ: Едно спиране само на един двигател означава вълна от фалити на доставчици, защото освен че им казват от утре нямате поръчки, шокът е, че ще трябва на всичко отгоре да произвеждате чаркаляци и сервизирате тези двигатели в бъдеще. Ей тъй, за адет.
  • #8
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Име ( преди 2 години )
    Много добър анализ, поздравления за автора
  • #7
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До 6 ( преди 2 години )
    Уникална г.пост си написал но нищо де - ще приемем че търсенето на горива е абсолютно нееластично.
  • #6
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Макс ( преди 2 години )
    Абсолютно всички правителства са заинтересовани от високи цени. Производителите заради изкупната цена, останалите заради акциза и ДДС. Така че не очаквайте бензин и нафта за 40 стотинки.