fallback

Европейската комисия ни отряза за субсидия за електромобили

Обявената от българските власти помощ от 12 000 лева за кола засега няма да бъде отпусната

Искането на България за субсидия от 6140 евро за покупка на електромобил беше отхвърлено от Европейската комисия. Помощта беше залегнала в българските планове за следващия програмен период на оперативна програма „Околна среда“. От изказване на министъра на околната среда и водите Борислав Сандов пред Министерски съвет обаче става ясно, че това искане е било определено като недопустимо в европейската Генерална дирекция "Регионално развитие". Причината е, че България искаше да финансира субсидията със средства основно от оперативната програма за екология (23.5 милиона евро) и по-умерено национално съфинансиране (6.5 милиона евро). В 17 от 27-те членки на ЕС в момента има преки субсидии за покупка на електромобили, но те се финансират основно от националните бюджети.

Информацията на Сандов идва на фона на демонстрираната преди това твърда увереност, че планът ще бъде одобрен и стимулите ще могат да стартират още тази година. Според министъра въпросът за субсидиране на електромобили остава на дневен ред. "Трябва да се търси решение евентуално в ОП Транспорт", коментира той.

Алтернативата е да се потърси финансиране с бюджетни средства. На това мнение са и от Асоциацията на автомобилните производители (ААП), чийто председател Храбрин Иванчев даде примери с държави като Хърватия и Гърция. Там автомобили не се произвеждат, но въпреки това има добре развити програми за субсидиране на електрически превозни средства.

„Правителството трябва да намери начин, по който да вкара разходите за подпомагане на покупката на електромобили в бюджета. Така се работи в повечето държави в Европа, така че нещата са напълно изяснени и има откъде да бъде взет пример“, коментира Иванчев за Automedia.

fallback
  • #21
    До Решението ( преди 2 години )
    Искаш или не искаш, докато дойде време да се карат електромобили в България, всички ще сме на свободния пазар, защото регулирания ще просъществува максимум четири години. А електромобилите са едни от малкото, които могат да се възползват от ниските цени на тока в определени часове на денонощието, обикновено през нощта. Разбира се че ще ги зареждат, когато тока е най-евтин, защото това може да става напълно автоматично докато си спиш и е залегнало в системата smart grid.
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    Пълна каша ви е просто! Липсата на строителен контрол, липсата на технически контрол, липсата на държава са ЕДНО И СЪЩО! Карайте си на метан и нефтен газ, но американците имат други планове и ако тези горива станат 5 лева килограма / литъра не ви виждам какво ще правите. Вечно ще догонвате неща, които няма как да стигнете.
  • #19
    анонимен ( преди 2 години )
    Веднага се сещам как много превозвачи ще побеснеят, ако чуят логиката за " не произвеждат с него". Дори и в най-дивата "капиталистична" държава сащ има субсидии за малките, и особено за домакинствата. Няма как да е иначе. И някакси е редно големите да плащат данъци, защото печалбите на фирми като епъл и арамко са милиарди. Иначе при нас случая с лукойл е скандален.
  • #18
    Пф ( преди 2 години )
    Държавата чак се ***, хем обеща хем с чужди пари и пяк нищо. То вярно, че с тези данъци толко. Ама ако може някак сивата икономика да ударят ще намерят пари и без да вдигат данъците..сумати народ ражпти за пари на ръка и не се обявява. А пък тези с мръсния въздух - нека тези дни се разходят по улиците и видят цялата кал и прахоляк дет се трупа и тогава да обвиняват колите. Да има коли дет са зле ама не толко много и там трябва контрол на гтп... ама не би..
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Нефтът винаги се е субсидирал! Просто ви е пълна каша! "Въглищата, петролът и природният газ са получили 5,9 трилиона долара субсидии през 2020 г. - или приблизително 11 милиона долара всяка минута - според нов анализ на Международния валутен фонд. Изричните субсидии представляват едва 8 процента от общия брой.6.10.2021 г." Последно какво искате?
  • #16
    До 17 ( преди 2 години )
    Естествено.То по тази логика трябва и нафтата да им я субсидираме.Какво като е фирма.Те се придвижват с този ток, а не произвеждат с него. На бензиностанцията цената е една за всички.Защо тогава токът да е регулиран за електро колите?
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    И под това се разбира токът за физически лица, купили електрички, да е на цени за фирми ли? Просто гениално!
  • #14
    Решението ( преди 2 години )
    Има много простичко решение.Първо - НИКАКВИ субсидии за тн екологични коли.Всеки да си ги купува, така както всеки си плаща за нова Дачия например.Второ - и много важно - токът за тн еко електрически коли да е ОТ свободният пазар.Гарантирам, че незабавно тази истерия ще затихне и паразититте ще млъкнат.Ето готово решение, но трябват топки, а не "анализи ".
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    това да си измервате здравето в пари е много, ама много тъпо
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Мръсният въздух води до сериозни хронични заболявания, които впоследствие се отразяват и върху икономиката чрез нашето здраве, обяснява Живков. В доклада се посочва, че София губи около 2,5 милиарда евро годишно. Русе пък е лидер по загуба като процент от БВП 9.9% годишно. Дали няма да е по-евтино, да се дават по 4000 лв на всеки, който иска да направи въздуха по-чист?
fallback
Последни