Пазарът за нови автомобили в България се е устремил към нова рекордна година, показва традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР. За 11-те месеца у нас са продадени 50 591 леки автомобила (M1 и N1), с 9% повече от същия период на миналата година (най-силната за пазара в новата му история), и с 28% повече от по-миналата. Декември в последните години е относително слаб месец за пазара - заради многото почивни дни и по счетоводни причини. Но изглежда почти сигурно, че ще бъде прехвърлена границата от 54,000 леки автомобила, и 68,000 моторни превозни средства общо - също рекорд за епохата след 1990. Иначе най-големият брой продадени нови автомобили в България е през 1980 година - 88 210.
Очевидните печеливши: Toyota, Skoda, Dacia
Месец преди края още не е напълно сигурно нито коя ще е най-продаваната марка, нито най-продаваният модел (вижте галерията под статията). Но вече можем да очертаем най-важните тенденции и да видим кои са печелившите и губещите от автомобилната 2025 година в България. Извън очевидните печеливши - трите водещи марки Toyota, Skoda и Dacia, които помежду си са продали повече автомобили сега, отколкото е бил целият пазар в България през 2003 година.

Печеливш - суперлуксът; Губещ - малките коли
И с просто око се вижда ефектът от все по-големите държавни разходи: свръхлуксозният сегмент на автомобилния пазар у нас процъфтява, както никога досега. Статистиката показва 33% пазарен ръст за Rolls-Royce, 37% за Ferrari, 50% за Lamborghini, цели 188% за Bentley. И това са само новите автомобили, регистрирани по официалните канали. Поне още два пъти по толкова са минали "по втория начин" през автокъщи.
Точно обратната е тенденцията при най-евтините и уж достъпни автомобили на пазара. Т. нар. А-сегмент е на изчезване - европейските регулации го направиха напълно печеливш и множество модели слязоха от сцената (VW Up! и Skoda Citigo, Peugeot 108 и Citroen C1, Opel Agila и така нататък). Повечето от оцелелите отчитат спад в продажбите (-69% за Fiat 500, -39% за Hyundai i10). При суперминитата успехите на Clio и С3 са съпътствани със 72% спад за Opel Corsa, 33% за Skoda Fabia, 20% за Peugeot 208. И това - въпреки оредялата конкуренция след изчезването на Mazda 2, Kia Rio, Ford Fiesta. Не че никой в България вече не иска евтини коли. Но явно никой не иска евтини коли, които струват скъпо.

Печеливш - eлектромобили и хибриди; Губещ - дизелът
2025 ще е рекордна за електромобилите в България, с над една трета увеличение спрямо миналата въпреки липсата на каквито и да било държавни стимули. В края на ноември делът им от общия пазар е 5.1%, при 4% преди година. Естествено, самите числа далеч не са разтърсващи - 2597 леки автомобила с електрическо задвижване. Но темпото се ускорява.
Най-големият губещ сред типовете задвижване е дизелът, чийто дял е паднал от над 22% преди година до 17%. Този на бензиновите хибриди расте от 24 до 29.3%.
Печеливш - Audi; Губещ - Jaguar Land Rover
BMW си остава убедителният лидер в премиум сегмента, с 6% ръст на годишна база. Минималният спад при Mercedes (-1%) се компенсира напълно с бума при скъпи модели като G-класата (184 продажби). Но най-големият печеливш тук е Audi, с 27% ръст спрямо 2024 (251 автомобила повече) и с резултат, който вече е близо до тези на двата германски конкурента.
Статистически най-големият губещ е Jaguar Land Rover. При Land Rover спадът е цели 49%, но това е заради голямата поръчка за Defender-и за Гранична полиция преди година. Докато при Jaguar вината е на шефовете на компанията и на тяхното оригинално решение да спрат производството на автомобили за повече от година. Какво ще излезе от този грандиозен "рестарт", чиито идеолог, дизайнерът Джери Макгавърн, бе позорно уволнен преди седмица, тепърва ще видим.

Автомобилите с най-голям ръст на годишна база сред тазгодишния Топ 50
Печеливш - китайските коли; Губещ - Nissan и Mitsubishi
2025 e годината на големия пробив на китайските автомобили в България: до края на ноември са продадени 1650 бройки, или 3.3% от общия пазар. И това при положение, че от шестте най-големи китайски производителя до момента у нас бе представен само един (Geely), а от декември вече присъства и втори (Chery). Продажбите включват 450 броя Forthing, 263 Geely, 230 Great Wall, 210 Haval, 179 Dongfeng, 169 DFSK.
За сметка на това традиционни и обичани у нас японски марки тръгват надолу - или на практика изчезват. Nissan има 16% спад в регистрациите (и 29% спад при ключовия Qashqai), а идването на електрическата Micra надали ще промени нещата. Mitsubishi пък за 11 месеца няма дори един-единствен регистриран нов автомобил, макар да поддържа шоурум и да предлага в момента Eclipse Cross с близо 30,000 лева отстъпка.
Печеливш - eлектромобилите на Hyundai; Губещ - Tesla
Най-добре се възползва от растящия интерес към електромобилите Hyundai: корейците са лидер в този сегмент с 432 регистрирани коли (163 Ioniq 5, 152 Inster, 83 Kona). Губещ е досегашният неизменен лидер Tesla (262 регистрации), с 10% спад спрямо миналата година и цели 24% - спрямо 2023, в щастливите времена, когато Илон Мъск все още се харесваше на немалко хора.
Печеливш - скъпите модели на Renault; Губещ - Master
69% ръст при Clio и 194% при Kangoo несъмнено са добри новини за Renault. Но още по-важно е представянето на най-скъпите кросоувъри в гамата. Когато Лука де Мео обяви, че марката ще се приближи към премиум сегмента, бяхме леко скептични. Но тази година Renault пласира в България 300 бройки от кросоувъра Austral и цели 211 от флагмана Rafale, чиято средна цена е над тази на Mercedes GLB.
Лошата новина за французите са 39-те процента спад при Master след смяната на поколенията. Миналата година убедителен лидер у нас при вановете, сега Master дели първото място с Transit Courier.

Моделите с най-голям спад на годишна база от миналогодишния Топ 50
Печеливш - Citroen; Губещ - Opel
Когато всички марки на Stellantis в България се събраха под шапката на официалния вносител на Peugeot, някои анализатори очакваха другите да бъдат пренебрегнати. Случва се тъкмо обратното: докато Peugeot отчита лек спад, Citroen избухва с 47% ръст на годишна база и изпреварва уж старшата марка с над 300 автомобила. Основната заслуга е на новите С3 и C3 Aircross - не толкова различни технологично от старите поколения, но напълно преобразени като дизайн.
На другия полюс в галактиката на Stellantis е Opel: 11% спад на годишна база и едва 15-о място по продажби в класацията, където германската марка навремето трайно присъстваше в Топ 6. Ще видим дали новата Frontera ще обърне тенденцията догодина. За пет месеца кросоувърът отчете 215 продажби, така че шансовете изглеждат добри.
Кои са 50-те най-търсени модела в България (ГАЛЕРИЯ):
На годишна база: -19% спад
Актуалното поколение на японското супермини вече навлиза в напреднала възраст, но спадът в продажбите се обяснява както с това, така и с все по-неудържимата SUV мания, поразила вече в пълна степен и българския пазар. През ноември Yaris е пласирал 59 бройки, което не е лош резултат, но при темпото на конкурентите означава, че идния месец моделът най-вероятно ще изпадне от Топ 20.


0