От години сме свикнали оплакваме от окаяното състояние на българския автомобилен пазар. Да не говорим за навика на западните медии винаги да добавят "най-бедната страна в ЕС", когато говорят за България, абсолютно независимо от темата. Но едно сравнение между най-продаваните коли втора ръка у нас и във Великобритания показва, че картината не е толкова черно-бяла.
Разбира се, има съществена разлика между вторичния пазар на Острова и предлаганото в Горубляне и Дупница. Средната възраст на колите тук е осезаемо по-висока и пазарът в България е по-скоро трета и четвърта, отколкото втора ръка. Но ако се абстрахираме от датата на производство, българите карат по-мощни, по-големи и по-луксозни автомобили от британците.
В Топ 10 на най-продаваните употребявани коли на Острова има три скромни суперминита, включително на първите две места, три обикновени семейни хечбек модела, три малки премиум модела и един премиум в D-сегмента. В България нещата изглеждат точно наопаки: три премиум модела от D-сегмента, два от от Е-сегмента и един от С-сегмента, един обикновен D-седан, един миниван и само два масови хечбек модела.
Естествено, обяснението на този парадокс няма нищо общо с покупателната способност на населението. Факторите, които позволяват вторичният пазар в България да се доминира от стари Mercedes и Audi, са основно два. От една страна, обърнатото данъчно законодателство у нас поощрява старите коли с големи двигатели, вместо да ги наказва. От друга, все още ниската цена на труда и недотам регулираният сервизен сектор позволяват подобни автомобили да се поддържат много по-евтино, отколкото на Запад. Ако не бяха тези фактори, пазарът в Горубляне вероятно щеше да е точно като английския. Но ако си представим обратното, дали и англичаните не биха предпочели по-стар Mercedes пред по-нова, но по-скромна Fiesta? Кажете ни какво мислите в коментарите.
Топ 10 втора ръка - България срещу Великобритания (ГАЛЕРИЯ):
При новите автомобили "тройката" отдавна не е сред най-продаваните модели на BMW в България (макар че тази година дълго време водеше, преди да отстъпи на Х5). При употребяваните обаче е далеч пред всички останали "баварци". Тук са включени и М-версиите.