Водородът е най-разумният път към свободно от парникови емисии общество, и единственият начин нарастващото с рекордни темпове човечество да избегне тежка енергийна криза. Водородът е празно обещание, наивна мечта, която не може да се осъществи заради безброй технологични и икономически пречки. Несъмнено сте попадали и на двете тези в последните години. При това и двете са подкрепени с видимо солидни аргументи. Къде е тогава истината?
Задвижването на бъдещото водородно BMW iX5. Баварците се готвят да пуснат на пазара ограничена серия от автомобила с алтернативно задвижване след три години
Всъщност, както най-често се случва в живота, истината е по средата. Текущото ниво на технологиите и колосалната цена на прехода действително карат "водородното общество" да изглежда като утопия. Но постигането на целите за климатична неутралност е невъзможно без поне частичното му въвеждане. А и техническият прогрес почти винаги преодолява пречките, стига да има достатъчна мотивация. Нека видим кои са основните проблеми и най-големите предимства на водорода като енергийно решение.
Водородът - 4 плюса и 4 минуса (ГАЛЕРИЯ):
И все пак покрай Зелената сделка на ЕС такава инфраструктура ще трябва да започне да се строи, дори и в България. Целта е заложена в публикуваната вече пътна карта. "До 2023-2024 Европа ще трябва да изгради значителен брой зарядни станции за водород на основните магистрали - по една на всеки 150 км на всеки от паневропейските транспортни коридори. Това е достатъчно за големите камиони. Ще ги последват и лекотоварни автомобили от типа на Ford Transit", казва Гидо Дюмаре, главният изпълнителен директор на Рunch Group, пред Automotive News Europe.
Между другото плановете за първата водородна станция в България вече са факт: тя ще е в Русе, изградена от експерти от Русенския университет, и ще се захранва със слънчева енергия. Местните власти в града обмислят покупката на автобуси с водородни горивни клетки, интерес проявява и „Параходство Българско речно плаване“.