2021 вероятно ще остане в историята като годината на голямата трансформация, в която електромобилите спряха да бъдат екзотика и се превърнаха в норма. По данни на браншовата организация АСЕА, през 2021 в Европа са продадени 2.26 милиона чисто електрически (BEV) или плъг-ин хибридни (PHEV) автомобила. Това е всъщност повече от всички продадени дизели - 2.08 милиона.
Въпреки огромните ръстове в продажбите пазарният дял на Tesla в Европа всъщност е намалял наполовина от 2019 насам
Само пласираните чисти електромобили са 1.22 милиона. 2021 e и годината, в която най-после при BEV се появи реална конкуренция, коментира анализаторът от JATO Фелипе Муньос.
1. Tesla - 167,549 2. Volkswagen - 166,357 3. Renault - 97,129 4. Hyundai - 72,912 5. Peugeot - 70,493 6. Kia - 62,668 7. Audi - 56,232 8. Skoda - 49,103 9. BMW - 45,388 10. Fiat - 44,344 |
Показателно е, че Tesla, която в предишните години доминираше пазара и имаше 31% дял през 2019, сега въпреки огромния си ръст в продажбите е с пазарен дял едва 13.9%. Американската компания запазва първото си място при марките, с минимален аванс пред VW, но е едва трета при групите. Най-големият производител на електромобили в Европа е групата Volkswagen с около 25% пазарен дял на всичките й марки. Второто място е за Stellantis с 14.5%. А как стоят нещата при отделните модели според данните на JATO, вижте в галерията.
Най-продаваните електромобили в Европа за 2021 (ГАЛЕРИЯ):
35% ръст на годишна база за електрическата версия на 208. Този модел бе сред най-потърпевшите в гамата на Peugeot от глобалния недостиг на чипове, не на последно място и заради иновативното 3D табло, разработено от българския офис на Visteon.