Отминалата 2021 година преобрази европейския автомобилен пазар заради три ключови тенденции: недостига на нови коли заради кризата с чиповете, драстичното поскъпване заради новите екостандарти, и накрая щедрите субсидии за покупка на електромобили в повечето страни. В общото класиране на най-продаваните модели на континента това не личи чак толкова: в него VW Golf запазва първото място, което държи почти неизменно от 1983 насам. Но промените стават особено видими, ако видим статистиката за отделните пазари - тоест какви коли са предпочели германците, естонците, унгарците или испанците през миналата година.
Преди година Skoda Octavia водеше в символичното класиране с пет първи места на отделните европейски пазари. Сега лидер е Corolla, с три първи места
Тук вече разместванията са драматични спрямо 2020 и 2019. Golf губи позиции и е предпочитана кола само на два пазара - германския и този в Люксембург. Това са и единствените две първи места за марката VW. Skoda Octavia, която в последните години изместваше Golf в Централна и Източна Европа, сега се ограничава само с едно първо място, в Австрия. От това се възползва най-вече Toyota, с три първи места за Corolla и две за RAV4. А Tesla Model 3 успява да покори и втори значим европейски пазар след норвежкия. Данните са на консултантската компания JATO Dynamics.
Най-продаваните коли във всяка страна в Европа (ГАЛЕРИЯ):
Австрийският пазар изневери на дългогодишната си любов към Golf и предпочете Skoda Octavia. Чешкият седан има 5880 продажби за годината, а Golf е втори с 4815 (29% спад на годишна база). Трети излиза Volkswagen T-Roc.
В десетката попадат още пет модела на концерна VW (Polo, Fabia, T6, Ibiza и T-Cross), като между тях успяват да се вклинят единствено Fiat 500 (четвърти) и Tesla Model 3 (осма).