Автомобилите стават все по-големи и по-големи. Това се отнася и за моделите на BMW. Дълго време никой не очакваше, че ще се появи X7, което да се позиционира над X5, но това вече е факт. А сега идва и XM – хибрид със 750 к.с., разработен от спортното подразделение M GmbH, което иска с него да отбележи своята 30-годишнина. А той ще бъде още по-голям на размери.
Освен, че стават по-големи, новите модели са по-тежки и, разбира се, по-мощни. В наши дни седанът 3-Series (G30) е толкова голям, тежък и значително по-мощен, отколкото някога са били автомобилите на BMW от най-високия клас. Ако не вярвате, вижте едно много любопитно сравнение.
Историята на луксозния клас на BMW започва през есента на 1968 г., когато на пазара излиза E3. Това беше първият модел с „E” във вътрешното фабрично обозначение и трябваше да привлече клиентите на по-късната Mercedes-Benz S-Class или серията KAD на Opel - като 2500, 2800 (по-късно известен като 2.8), 3.0 и 3.3. Остарялото BMW 3200 S беше изведено от експлоатация и така в Мюнхен започна ерата на редовите 6-цилиндрови двигатели и опростения дизайн.
Първата 7-Series – E23, се появява на пазара през 1977 г., като е разработена от френския автомобилен дизайнер Пол Брак. За първи път автомобил на марката получава антиблокираща спирачна система, а всички варианти на задвижване са оборудвани и с електронен всмукателен колектор L-Jetronic от Bosch.
За E23 все още са налични само 6-цилиндрови двигатели с работен обем от 2,8 до 3,4 литра. V8 моторите с по-големи горивни камери по това време се възприемат като твърде тежки, а след втората петролна криза в края на 70-те години е решено да не се предлага V12. Въпреки това моделът е успешен, като до 1986 г. са произведени повече от 270 000 бройки. Това е с около 50% повече от тиража на E3, който също е задържа на конвейера 9 години.
Сега по пътищата вече се движи и 6-ото поколение на 7-Series, което излезе през 2015 г., а през 2019 г. получи сериозен фейслифт. През годините моделът претърпя доста промени по отношение на размерите, теглото и задвижващите агрегати. Старите 6-цилиндрови двигатели вече не се предлагат, но пък са достъпни 4, 8 и 12-цилиндрови мотори, както и редица хибридни варианти.
Какво се случи с 3-Series? От 1975 г. и E21 до 2019 г. и G20 моделът смени общо 7 поколения, като ставаше все по-голям, по-тежък и по-мощен. Затова е интересно да се сравнят неговите показатели с тези на първи флагман на марката).
BMW 7-Series (Е23)
Дължина – 4860 мм
Широчина – 1800 мм
Височина – 1430 мм
Междуосие – 2795 мм
Тегло – 1530-1700 кг
Двигатели – 6-цилиндров, редови с обем 2,5-3,5 литра
Мощност – 150-252 к.с.
Въртящ момент – 215-380 Нм
Ускорение от 0 до 100 км/ч – 7,8-10 секунди
Максимална скорост 192-227 км/ч
Базова цена – 29 300 германски марки (май 1977 г.)
BMW 3-Series (G20)
Дължина – 4709 мм
Широчина – 1827 мм
Височина – 1442 мм
Междуосие – 2851 мм
Тегло – 1450-1965 кг
Двигатели – 4- и 6-цилиндрови бензинови и дизелови с обем 2,0-3,0 литра, някои от тях се предлагат в хибриден вариант с допълнителен електромотор.
Мощност – 150-510 к.с.
Въртящ момент – 250-700 Нм
Ускорение от 0 до 100 км/ч – 3,4-8,5 секунди
Максимална скорост 220-290 км/ч
Базова цена – 38 350 евро (януари 2022 г.)
Освен габаритите прави впечатление, че най-малкият модел е бил оборудван със 150 к.с. В E23 затова е необходим 2,5-литров редови 6-цилиндров двигател, докато днешното G20 се нуждае само от 2,0-литров с 4 цилиндъра. А най-бързата версия от онова време – 745с с 3,2-литров мотор е само с 0,7 секунди по-бърза на ускорение от 0 до 100 км/ч от сегашната 318i.
В същото време топ-версията M3 Competition xDrive сега е повече от два пъти по-бърза на ускорение от най-добрия модел на 7-Series от първото поколение. Факт е обаче огромната разлика в мощността - тогавашните 252 к.с. и задно предаване се противопоставят на 510 к.с. и задвижване на четирите колела.