Въпреки носталгичните спомени, които носят за някои от нас, трудно може да се твърди, че съветските автомобили са епохални постижения. Най-доброто, което може да се каже за тях, е, че вероятно са били максимумът, постижим при ограничените ресурси на социалистическия лагер, и при суровите условия в най-голямата по площ страна в света. Но има друга област на транспортното машиностроене, в която СССР наистина беше на гребена на вълната, що се отнася до съвременност на технологиите. Става дума, естествено, за бойните самолети - защото ако ресурсите за потребителски стоки като автомобилите бяха ограничени, военните конструктори рядко са срещали подобни проблеми. Тук ще ви разкажем за един от последните бойни самолети, разработени преди разпадането на Съветския съюз - Су-30.
Представен в началото на 80-те години на миналия век, самолетът Су-27 се превърна не само в машина, която изпреварва времето си, но и в универсална платформа за разработване на нови модели самолети. Модернизационният потенциал на Су-27 се оказа просто колосален. На негова основа са създадени машините Су-30, Су-33, Су-34 и Су-35. Особена популярност придобиха самолетите Су-30 и Су-34.
Все пак няма да е съвсем правилно да се каже, че Су-34 е по-добър от Су-30. Тези самолети са напълно различни. И именно поради тази причина "30-ката", а не "34-ката", е много популярен като експортен продукт. Към днешна дата Су-30 е един от най-популярните модели за износ. Тиражът на самолета към момента е около 650 екземпляра. Освен всичко друго, това прави нашия герой и един от най-популярните самолети от т.нар. 4-то поколение.
В много отношения именно чуждестранните поръчки за Су-30 в смутните времена на 90-те помогнаха на Русия да запази своята военна авиационна индустрия. "30-ката" е бърза, доста модерна, маневрена машина, способна да поразява еднакво добре въздушни и наземни цели.
И всичко това за много малко пари по стандартите на военната авиация. Излишно е да казваме, че именно този набор от причини прави Су-30 толкова популярен сред държави, които не могат да си позволят скъпи военновъздушни сили, но все пак искат да имат на свое разположение прилични бойни машини, които са от значение поне в регионалните конфликти.
Резултатът е идеална бойна машина за развиващите се страни. Отделно трябва да се спомене, че Су-30 е и отлична тренировъчна машина. Освен това, поради своята гъвкавост, самолетът може да бъде адаптиран за различни задачи с помощта на допълнително оборудване, инсталирано на него. При желание Су-30 лесно се превръща и в разузнавателна машина.