АвтоВАЗ продаде 350 714 автомобила в Русия през 2021 г., което е с 2% повече в сравнение с 2020 г. Това каза пред репортери Оливие Морн, изпълнителен вицепрезидент на компанията за продажби и маркетинг. Целият пазар на нови леки автомобили и леки търговски превозни средства (LCV) в Русия, според АвтоВАЗ, е нараснал с 5% през 2021 г. до 1.68 милиона превозни средства. Съответно пазарният дял на компанията намалява с 0.6 процентни пункта до 20.9%.
Модел-лидер на руския пазар, според АвтоВАЗ, е Lada Vesta. Автомобилът е продаден в тираж от 113 698 броя, пазарният дял е 6.8%. На второ място е Lada Granta. През 2021 г. в Русия са продадени 111 430 такива коли, пазарният дял на модела е 6.7%, което е спад от 1.2 процентни пункта в сравнение с предходната година. Спадът и на двата бестселъра се дължи на недостига на микрочипове, пред който са изправени АвтоВАЗ и други автомобилни производители, но причината не е само в това. Основна роля има и самото представяне на компанията.
АвтоВАЗ беше първият руски автомобилен производител, който изпита глобален недостиг на микроелектронни компоненти през 2021 г. Заводът в Толиати спря монтажа през лятото и есента поради недостиг на микрочипове на Bosch. Интервюираните от "Ведомости" търговци на автомобили казаха тогава, че тези непланирани паузи са довели до недостиг на най-популярните модели Granta и Vesta.
Но това не е съвсем така. Автомобилите Lada Vesta се сглобяват от подразделението на АвтоВАЗ в Ижевск. Този завод не е бездействал през 2021 г. поради недостиг на компоненти за сглобяване, за разлика от производствената линия Granta в Толиати.
Поради недостига на чипове, от втората половина на септември, автомобилният производител временно спря да оборудва произведените автомобили с модули за спешно повикване Era Glonass, но продълже да ги продава. Търговците на марката казаха, че АвтоВАЗ е уведомил продавачите за необходимостта от сключване на допълнително споразумение с клиентите, че тези модули ще бъдат инсталирани не по-късно от средата на 2022 г.
Освен това АвтоВАЗ започна от средата на ноември 2021 г. да продава автомобили с различно допълнително оборудване, като целта беше да се засилят продажбите въпреки кризата с чипове. Тогава Федералната антимонополна служба обясни, че това означава въвеждане на нови конфигурации на превозните средства, тоест не се планират забрани за продажба на автомобили без ново оборудване. Според Морн ситуацията с недостига на микроелектронни компоненти трябва да се подобри до втората половина на 2022 г.
Говорейки за това как може да изглежда пазарът на автомобили през 2022 г., Морн отбеляза, че е трудно да се дадат конкретни цифри, тъй като толкова много параметри ще му повлияят. „Това, което сега предполагаме предпазливо, е, че може да има леко увеличение до 1.75 милиона единици. Това обаче е предварителна прогноза“, каза топ мениджърът. Той не разкри данни за прогнозираните продажби на Lada през 2022 г., но отбеляза, че основната задача на компанията е да поддържа пазарен дял от поне 20% и да спре тенденцията за загуба на пазарен дял с всяка изминала година.
„Причината, че АвтоВАЗ да губи пазарен дял, не е, че търсенето на техните автомобили е намаляло. Причината са проблеми с доставката на компоненти и микроелектроника. Сега има търсене, въпросът е дали производителите могат да го задоволят“, каза Владимир Беспалов, анализатор от VTB Capital, пред „Ведомости“. Според прогнозата на експерта динамиката на продажбите на АвтоВАЗ през 2022 г. няма да се различава много от динамиката на пазара и ще остане на нивото от 2021 г.
„През първата половина на годината ще видим леко потъване на пазара поради продължаващи проблеми с доставката на компоненти. Според резултатите от цялата година пазарът ще остане на нивото от 2021 г. и АвтоВАЗ ще покаже приблизително същата динамика“, смята Беспалов.
Не всички анализатори обаче са на това мнение и мнозина твърдят, че въпреки намесата в моделната гама на руската марка на французите от Renault, конкуренцията на руските пазари става все по-голяма и продажбите на Lada ще продължат да спадат. Основна роля за този спад има агресивната политика на корейците, които налагат марките Kia и Hyundai с бюджетни модели за руския пазар. Именно последните постепенно намаляват интереса на руснаците към "ладите".