fallback

Колко по-евтино е шофирането на ток спрямо това на бензин?

Вижте едно сравнение между два от най-популярните модела на пазара

Всеки знае, че зареждането на електрическа кола трябва да бъде много по-евтино от зареждането на конвенционален автомобил с бензин или дизелово гориво. Но колко наистина можете да спестите? Отговор на този въпрос дава американското издание Motor1 (посочените разходи са в долари, тъй като се отнасят за местния пазар).

Преди да бъдат сравнени разходите, важно е да се знае, че по-ниската цена за притежаване на електрически автомобил не се определя само от разликата в цената между електричеството и бензина. Съществуват някои характеристики на електрическите превозни средства, които също участват пряко в намаляването на общите разходи за гориво (или енергия).

Аеродинамика

За конвенционалните бензинови автомобили аеродинамиката е важна, но обикновено не е критична (поне докато шофьорът не реши да вдигне 400 км/ч). В света на електрическите превозни средства нещата са различни. Тъй като батерията е най-скъпият (и най-тежкият) компонент в повечето електрически автомобили, е необходим много нисък коефициент на съпротивление, за да се увеличи максимално възможния обхват.

Според главния изпълнителен директор на компанията AirShaper – Воутър Ремери, ниският коефициент на съпротивление е ключът към максималния обхват на EV. „Ако удвоите скоростта, съпротивлението на въздуха се учетворява, а мощността, необходима за преодоляването му, вече е осем пъти по-голяма“, обяснява Ремери.

Според неговите изчисления, в спортен автомобил с мощност 125 к.с. можете да ускорите до 200 км/ч, но за да ускорите до 400 км / ч, вече са ви необходими цели 1000 конски сили. Тези числа са доста над ограниченията на скоростта по конвенционалните пътища, но показват колко важно е да се подобри аеродинамиката, така че електрическите превозни средства да могат да покриват дълги разстояния с приличен обхват.

Обща ефективност

Електрическите автомобили са много по-добри от автомобилите с двигател с вътрешно горене по отношение на ефективността - консумират много по-малко енергия. Според Министерството на енергетиката на САЩ, ефективността на типичен бензинов автомобил (мощност към колелата) е по-малко от 25%. Това означава, че по голяма част - цели 75%, от енергията се губи под формата на топлина или се изразходва в системите на самия двигател с вътрешно горене.

При електрическата кола - дори без да се вземат предвид ползите от регенеративното спиране, има ефективност над 65%. Останалите 35% са загуби по време на зареждане и на задвижващата система (включително охлаждане и нагряване на батерията).

Регенеративно спиране

При традиционните автомобили (не хибридите) спирането се извършва главно чрез фрикционни спирачки. Това означава, че по-голямата част от кинетичната енергия просто се губи в околната среда под формата на топлина. Хибридите и електрическите превозни средства спират главно чрез преобразуване на кинетичната енергия в електрическа енергия и връщането й обратно към батерията - това се нарича възстановяване на енергия.

Благодарение на този процес, общата ефективност на типично електрическо превозно средство (включително рекуперация), според Министерството на енергетиката на САЩ е около 90% при комбиниран цикъл!

И така, колко се спестява?

Повечето експерти предпочитат двата най-популярни модела с електрическо и конвенционално задвижване, предлагани в САЩ. Това са Tesla Model 3 и Toyota Camry. По-разумно е обаче да се сравняват две коли с еднакъв размер и на същата цена. Следователно, в случая съперниците ще бъдат Toyota Corolla и Nissan Leaf.

Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил с цена под 30 000 в САЩ, Corolla също е бестселър - втори по продажби през август 2021 г. Ето и техните характеристики:

Toyota Corolla L (нехибрид)

Цена – 20 075 долара

Мощност - 139 конски сили

Разход - 7,8 л/100 км (градски ), 6,1 л/100 км (магистрала)

Среден разход 7л/100км

Пробег с едно зареждане - 700 км

Nissan Leaf S (40 кВт/ч)

Цена - 27 400 долара (19 900 с федерален данъчен кредит)

Мощност - 147 конски сили

Среден разход – 18,8 кВт/ч

Пробег с едно зареждане - 240 км

За да бъде подобно сравнение справедливо, се разглежда среден годишен пробег за автомобилите в САЩ, който е 21 700 км по данни на Министерството на транспорта. Електричеството ще бъде таксувано при средна цена за домакинство в САЩ от 0,1252 долара за кВт/ч, а бензинът на средна цена от 0,867/литър (към 31 декември 2021 г).

За Corolla средният годишен пробег от 21 700 км се разделя на 100 км и след това получено число се умножава по 7,8 литра (средния разход), за да се получи приблизително 1695 литра изгорен бензин за една година. Умножавайки тази сума по средната цена на бензина, бензинът на Toyota ще струва около 1460 долара годишно.

При Leaf пробегът от 21 700 км се разделя на 100 км и след това се умножава по 18,8 кВт/ч. Получава, че за една година електромобилът на Nissan ще консумира около 4080 кВт/ч електроенергия. Ако това се умножи по средната цена на електроенергия в САЩ, зареждането на Leaf ще струва 510 долара. Реално сумата може да бъде по-малка, тъй като в Щатите собствениците на електромобили на Nissan получават годишна дотация от 250 долара от партньора на японския производител EVGo.

Извод

Излиза, че Nissan Leaf спестява около 950 долара на собственика си годишно само от зареждане. За 4 години сумата скача до 3800 долара, а за 8 години – до 7600. Ако се отчете, че и в САЩ бензинът поскъпва, а властите продължават да въвеждат различни методи за стимулиране на покупката на електромобил, нещата стават още по-сериозни.

fallback
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Евтините електрички имат смисъл като втора градска кола. Но при цена от от 30к за пазарска количка като Спринг-а и 50-60к за нещо съществено става абсурдно това да ти е втората кола. Ако искаш електричка за основна кола трябва да си приготвиш 80к. А при такъв бюджет за кола не можеш да спечелиш хората с разхода.
  • #7
    До 4 ( преди 2 години )
    Прав си но да не забравяме че батериите имат все по-голям ресурс заедно с увеличаване на пробега а навлизат и литиево-железните батерии като тази в базовия модел 3 които са още по-добри в това отношение нека вземем за пример един Лийф както е в статията в началото беше с пробег от 120км а сега има версия с 360км и по-добро охлаждане което значи 3 пъти повече живот
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    За момента не се спестява НИЩО , а ако се спестява РЕАЛНО е за сметка на държавните помощи (ако ги има) ..... ел-коли от рода на "Корса" по каталожна цена са около 10 хил евро по-скъпи , а за да ги избиеш в разлика от цената не е шега работа
  • #5
    Бико ( преди 2 години )
    А в Бракьовци- напр., ще има ли зарядно или да не стъпвам там?
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    А ко прайм когато ресурсът на батерията се изчерпи? И батерията ли ще се плати от държавата? Айде СТИГА ГЛУПУСТИ!
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Относително е зависи най-вече от държавата/щата има доста места където спестяването е никакво или незначително но в повечето случаи е над 50% все пак
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    А тук нямаме дотации нито за покупка нито за ползване. Лийфа започва от 70к а приличен хеч от С сегмент е 35-40к. Дори безплатно да караш електричката по 15к км на година и 7/100 за хеча и 2.5/литър излиза 2600 на година добави и обслужване и стана 3000/година. Сложи 100 лв данък и 200 лв бюджет за синя зона и пак имаш 9 години да избиеш разликата. А след 9 години и 140к км няма да има мераклии да я купят за да й сменят батерията.
  • #1
    Точно така ( преди 2 години )
    И излиза, че за нормалния човек е по-евтино да кара електричка, а не бензин, както беше казал вчера шефа на Стелантис! Че нормалните хора, нямало да имат възможност за кола! А тя електричката излиза по-евтино от бензиновата!
fallback
Последни